„Někdy je lepší celý život po něčem marně toužit než prožít velké zklamání ze splněného snu.“

Toto je karta nesplněných snů. Není se za co stydět. Každý takové měl a má. Důvodů, proč se nám nepodařilo některých snů dosáhnout, je nespočet. Některých jsme se vzdali kvůli našim blízkým, z některých jsme jednoduše vyrostli a jiné byly zkrátka nad naše síly. Může nás to mrzet, možná dokonce rozčilovat. Musíme se s tím však smířit a neutápět se zbytečně v minulosti. Navíc není nikdy dost pozdě uskutečnit alespoň část našich původních představ. I nesplněný sen nám přeci může přinést radost a štěstí. Chtěli jsme závodit na motorkách? Pohár už nevyhrajeme, ale můžeme se na jedné po letech alespoň projet. Je jen na nás, jakou cestu si zvolíme… Jaké jsou vaše nesplněné sny?

Imaginace – přenesení klienta do okamžiku narození

Zavřete oči… Dýchejte zhluboka a klidně… Soustřeďte se nyní pouze na svůj nádech a výdech… Nádech… A výdech… Vnímejte své tělo od kořínků vlasů po palce u nohou… Pokud někde cítíte napětí, soustřeďte svůj dech do toho místa a nechte jej v klidu odejít… Vnímejte hudbu a naslouchejte přitom mému hlasu…

Příprava sociálního pracovníka na setkání s klientem – vlastní reflexe tématu

  1. Jaké jsou mé nesplněné sny?
  2. Který nesplněný sen mě mrzí nejvíce?
  3. Z jakého důvodu tento sen nešel uskutečnit?
  4. Jaká emoce mnou rezonuje, když si vybavím své nesplněné sny?
  5. Přijal jsem své nesplněné sny – smířil jsem se?
  6. Můžu udělat něco, co by aspoň trochu tyto sny přiblížilo?

Setkání se samotným klientem – práce klienta na daném tématu

Nápady, inspirace, podněty – obecně viz předchozí podkapitola: Příprava sociálního pracovníka na setkání s klientem – vlastní reflexe tématu

Cílem je, aby se SP lépe připravil na rozhovor, byl schopen rozhovor vést a reflektovat. Připojil se na klienta a snáze chápal jeho životní kontext.

Důraz na rodiče, prarodiče, vnímání sebe sama – symboly, představy, asociace.

Dále se zamyslet nad obdobím, ve kterém se klient narodil – historický, sociální, případně politický kontext.

Zadání práce na pískovišti a její reflexe

Práci můžeme klientovi zadat jedním ze tří níže uvedených způsobů, nebo je podle situace vhodně kombinovat.

  1. Teď si můžete vybrat jakékoliv symboly k tématu Vašeho narození.
  2. Můžete vybrat symboly, které nějakým způsobem vyjadřují vaše pocity a vaše sebepojetí vztahující se k tomuto životnímu období.
  3. Zkuste vybrat symboly, které vystihují vaši nejsilnější vzpomínku z tohoto období.

Následuje jednoduchá facilitace vzniklého obrazu v pískovišti.

Pokud pracujeme v menší skupině, necháme klienty o jejich symbolech promluvit a potom pokračujeme podle vybraných otázek, uvedených níže.

Otázky na klienta:

  1. Co jste si přál/a splnit, avšak životní dráha vás zavedla jinam: v partnerství, vzdělání a vzdělávání, zaměstnání, zálibách, přátelství, ve společenském životě, materiálním světě, celkové životní úrovni?
  2. Co jste si nemohl/a z nejrůznějších důvodů v splnit?
  3. Ve kterém období jste si začal/a uvědomovat, že se některé sny nesplní? Jaké klíčové události kolem sebe jste vnímal/a?
  4. Které nesplněné sny vás mrzí nejvíc? Z jakého důvodu?
  5. Byly to sny individuální nebo společné s někým? S kým?
  6. Jak se jeví důležitost toho snu nyní?
  7. Co byste chtěl/a vzkázat svému tehdejšímu já, kdybyste mohl/a?
  8. Komu dalšímu byste chtěl/A něco vzkázat, říct?

Ukončení práce s klientem na daném tématu

SP se zamýšlí nad jednotlivými otázkami k dané životní etapě klienta – nesplněné sny. Pomocnou otázkou může být:

  1. Jak se teď cítí – jaké emoce prožívá?
  2. Co cítí ve svém těle? Co a kde, jak to prožívá?
  3. Jak o tom přemýšlí, co se klientovi při otázce honí hlavou, jaké myšlenky jej napadají?
  4. Co ještě klienta k tématu napadá?
  5. Co by teď ještě potřeboval?
  6. S čím bude odcházet? Co si bude odnášet?

Podněty pro další setkání:

  1. Jak o tom v mezičase přemýšlel/a, jaké myšlenky jej/ji dodatečně napadaly?
  2. Jak se cítí s odstupem?
  3. Cítil/a něco v mezičase i v těle? Co a kde?
  4. Vnímal/a nějaké změny? Jaké změny to byly?
  5. Jak vnímal/a své okolí?
  6. Jak se projevoval/a navenek v mezičase pro své okolí?

Otázky vedoucí k ocenění:

  1. Co z toho, co se naučil ve vztahu k sobě samému (dovednosti, zkušenosti, schopnosti, vědomosti, překonané výzvy), doteď přispívá k lepšímu životu?
  2. Představte si, že máte k dispozici stroj času, který by vám umožnil vrátit se zpět – co byste si ponechal a co naopak byste si přál změnit?

Otázky zaměřené na úspěch:

  1. Na co nového nyní myslíte v souvislosti s nesplněnými sny?
  2. Jaké nové pocity nyní máte?
  3. Je někdo, kdo si na vás může všímat změn?
  4. Čeho konkrétně si může všímat?
  5. Jak na to zareagoval?

Závěrečná intervence:

  1. SP nabídne klientovi oceňující shrnutí
  2. Experiment pro klienta (pozorování, cvičení), který vychází z kontextu povídání pozorujte, kdy je to lepší
    1. pozorujte, co má zůstat tak, jak je, a neměnit se
    2. pozorujte, kdy a jakým způsobem situaci zvládáte
  3. Čeho může klient dělat víc, co už mu nyní funguje (vycházíme z odpovědí klienta), jaké může pozorovat rozdíly (jak o tom přemýšlí, jak se cítí, jaké chování u sebe pozoruje, co na něm mohou pozorovat ostatní)
  1. Aktivita na zbavení se negativní energie nesplněných snů. Proměna nesplněných snů v sílu – co jste se z toho mohl naučit?
  2. Napsat si seznam nesplněných snů/přání. Zjistit, jestli ještě něco nejde splnit.

Imaginace

Nyní si představte kus nedotčené půdy, kus země, na které ještě nic neroste. Může být maličký jako náprstek nebo velký jako nějaký park – jak vám to vyhovuje … Tu půdu pak osaďte rostlinami… Zahradu potom můžete utvářet podle svých přání. Vaše přání se ihned stávají skutečností, protože svou představivostí můžete kouzlit… Jestliže si později uvědomíte, že to chcete zařídit jinak, máte k dispozici kompost, který založíte v koutě zahrady. Tam můžete nanosit vše, co už nechcete, takže se to může proměnit v užitečnou půdu. Tak můžete kdykoli provést změnu … Jestli chcete, můžete na své zahradě také mít v nějaké podobě vodu, můžete zbudovat rybník, studnu nebo potok. Jestli chcete, můžete mít na své zahradě také zvířata … A když jste svou zahradu vybudovali tak, jak jste ji chtěli mít, můžete se někde usadit a potěšit se z ní… Můžete zvážit, zda byste chtěli do své zahrady někoho pozvat… Do zahrady se můžete kdykoli vrátit. Můžete ji kdykoli podle chuti změnit… Potom se s plnou pozorností vraťte zpátky do místnosti.

Ke stažení