„Přání je víc než jenom přání. Je to cíl, který může tvoje podvědomí pomoci udělat realitou.“

(Michael Jackson americký zpěvák)

„Ať jsi kdokoli a děláš cokoli, když něco doopravdy chceš, je to proto, že se toto přání zrodilo v duši Vesmíru. Je to tvé poslání na Zemi.“

(Paulo Coelho, kniha Alchymista)

Každý člověk má mnoho snů, sníme už jako malé děti, toužíme po mnoha věcech, přání a sny nás provázejí po celý náš život. I lidé staří mají své sny, jen o nich někdy nemluví, třeba proto, že nechtějí být na obtíž, nechtějí někoho zatížit, nebo na to nemají peníze. Nakonec akce Českého rozhlasu „Ježíškova vnoučata“, je jasným a mnohaletým důkazem toho, že to tak je. Můžeme začít tím, že na pískovišti pomocí symbolů a asociačních karet tuto oblast nevyslovených přání a snění společně se seniory začneme hravě, humorně i vážně prozkoumávat.

Imaginace – přenesení klienta do okamžiku narození

Zavřete oči… Dýchejte zhluboka a klidně… Soustřeďte se nyní pouze na svůj nádech a výdech… Nádech… A výdech… Vnímejte své tělo od kořínků vlasů po palce u nohou… Pokud někde cítíte napětí, soustřeďte svůj dech do toho místa a nechte jej v klidu odejít… Vnímejte hudbu a naslouchejte přitom mému hlasu…

Představte si, že před sebou vidíte krásný urostlý strom … Jeho větve jsou rozložité a souměrné, klenoucí se na všechny strany … Bohaté listoví něžně ševelí v ranním tichu … Cítíte jejich svěží vůni … Strom stojí pevně a jeho kořeny jsou hluboké a pevné … Představte si, že jste tím stromem … A teď si představte, že se na stromě objevilo ovoce, které symbolizuje všechny vaše sny … Pozorně si je prohlížejte a spojte se se svými přáními a sny … Které to jsou … ? Cítíte touhu, radost a klid …

Příprava sociálního pracovníka na setkání s klientem – vlastní reflexe tématu

  1. Mám nějaké sny či přání v oblasti, která se týká lásky?
  2. Přál/a bych si něco změnit ve vztahu k dětem, rodičům, přátelům, k lidem všeobecně?
  3. Uvědomuji si nějaká přání či sny k životu jako takovému?
  4. Mám nějaká přání nebo sny v oblasti zdraví ať svého, nebo někoho jiného?
  5. Mám nějaké sny či přání, které se týkají péče o mé tělo, vzhled a krásu?
  6. Mám nějaké sny a přání, které se týkají přírody, světa, naší země apod?
  7. Chci ještě něco změnit na sobě, něco zlepšit, něco se učit a v něčem se zdokonalit?
  8. Přál bych si něco změnit na místě, kde momentálně žiji?
  9. Mám nějaká přání nebo sny v oblasti své zábavy a zájmů?
  10. Mám nějaký dlouhodobý sen či přání?

Setkání se samotným klientem – práce klienta na daném tématu

Nápady, inspirace, podněty – obecně viz předchozí podkapitola: Příprava sociálního pracovníka na setkání s klientem – vlastní reflexe tématu

Cílem je, aby se SP lépe připravil na rozhovor, byl schopen rozhovor vést a reflektovat. Připojil se na klienta a snáze chápal jeho životní kontext.

Důraz na rodiče, prarodiče, vnímání sebe sama – symboly, představy, asociace.

Dále se zamyslet nad obdobím, ve kterém se klient narodil – historický, sociální, případně politický kontext.

Zadání práce na pískovišti a její reflexe

Práci můžeme klientovi zadat jedním ze tří níže uvedených způsobů, nebo je podle situace vhodně kombinovat.

  1. Teď si můžete vybrat jakékoliv symboly k tématu Vašeho narození.
  2. Můžete vybrat symboly, které nějakým způsobem vyjadřují vaše pocity a vaše sebepojetí vztahující se k tomuto životnímu období.
  3. Zkuste vybrat symboly, které vystihují vaši nejsilnější vzpomínku z tohoto období.

Následuje jednoduchá facilitace vzniklého obrazu v pískovišti.

Pokud pracujeme v menší skupině, necháme klienty o jejich symbolech promluvit a potom pokračujeme podle vybraných otázek, uvedených níže.

  • Zkuste vytvořit v pískovišti obraz všech vašich přání nebo snů, které máte.

Nebo

  • Vytvořte v pískovišti obraz vašeho největšího přání nebo snu.

Nebo

  • Vyberte symboly, které vyjadřují některé vlastnosti, o kterých sníte, že byste chtěli nebo potřebovali mít.

Nebo

  • Zkuste si představit, že byste mohli prožít celý týden s vaší oblíbenou knížkou, která by to byla? Zkuste vytvořit v písku obraz, který by znázorňoval cokoliv z té knihy, co by se vám líbilo prožít, zažít nebo se naučit.

Nebo

  • Zkuste si představit pohyb na „tenkém ledě“. Někdy, když máme skrytá přání a chceme si je naplnit, musíme tu a tam podstoupit nějaká rizika, pohybovat se na „tenkém ledu“. Vytvořte v pískovišti obraz vašich přání a zároveň zkuste zobrazit možné „tenké ledy“ (např. starší pán do písku postavil sošku ženy a k ní položil srdce, přál  si mít důvěrný vztah s ženou, od té doby, co zemřela manželka, si připadal osamělý, tenký led zobrazil kartou, na které byl skleslý muž – strach z trapnosti a odmítnutí.)

Nebo

  • Kdybyste mohli s kýmkoli bez ohledu na to, v jaké době žil, strávit 1 den. S kým by to bylo? Zkuste vytvořit obraz v pískovišti, který bude představovat, čím byste touto osobou byli obdarováni.

Ukončení práce s klientem na daném tématu

SP se zamýšlí nad jednotlivými otázkami k dané životní etapě klienta – rodina. Pomocnou otázkou může být:

  1. Jak se teď cítí – jaké emoce prožívá?
  2. Co cítí ve svém těle? Co a kde, jak to prožívá?
  3. Jak o tom přemýšlí, co se klientovi při otázce honí hlavou, jaké myšlenky jej napadají?
  4. Co ještě klienta k tématu napadá?
  5. Co by teď ještě potřeboval?
  6. S čím bude odcházet? Co si bude odnášet?

Podněty pro další setkání:

  1. Jak o tom v mezičase přemýšlel/a, jaké myšlenky jej/ji dodatečně napadaly?
  2. Jak se cítí s odstupem?
  3. Cítil/a něco v mezičase i v těle? Co a kde?
  4. Vnímal/a nějaké změny? Jaké změny to byly?
  5. Jak vnímal/a své okolí?
  6. Jak se projevoval/a navenek v mezičase pro své okolí?

Ke stažení