„Rodina je tam, kde život začíná a láska nikdy nekončí. Rodina je to, co dělá domov domovem.“
Toto je karta rodiny. Rodina je velkým darem i příčinou sváru. Je tím nejdůležitějším životním základem, který utváří naše ideály v dětství a dává našemu konání smysl v dospělosti. Přináší s sebou domov, pochopení, lásku, ale i bolest. Můžeme se v ní cítit šťastní, milovaní svými rodiči, svými sourozenci, svými dětmi… Na druhé straně můžeme zažívat pocity křivdy a neporozumění. Ať je to jakkoli, rodinu máme na celý život. Je nám dána a později ji dotváříme sami. Jaká je vaše rodina…?
- Asociační karta
- Příprava SP/AP a klienta na společnou práci
- Práce s klientem na pískovišti
- Nápady, inspirace, podněty
Imaginace – přenesení klienta do okamžiku narození
Zavřete oči… Dýchejte zhluboka a klidně… Soustřeďte se nyní pouze na svůj nádech a výdech… Nádech… A výdech… Vnímejte své tělo od kořínků vlasů po palce u nohou… Pokud někde cítíte napětí, soustřeďte svůj dech do toho místa a nechte jej v klidu odejít… Vnímejte hudbu a naslouchejte přitom mému hlasu…
Příprava sociálního pracovníka na setkání s klientem – vlastní reflexe tématu
- Jakým slovem bych charakterizoval svou rodinu?
- Jací byli mí rodiče? V čem mi mohli být vzorem pro moje vlastní rodičovství?
- Co se mi líbí/líbilo na mé matce?
- Co se mi líbí/líbilo na mém otci?
- Je něco, co se v naší rodině předává z generace na generaci?
- Který zážitek s rodinou mám nejvíce vrytý do paměti?
- Jak jsem se ve své rodině cítil?
- Jsem smířený se svými rodiči? Rozumím jejich způsobu života?
- Jací byli mí rodiče prarodiče pro mé děti?
- Jak by se dala popsat stručně moje vlastní rodina?
- Jak jsem zakládal rodinu? Co všechno se tehdy okolo mě dělo? Co všechno bylo potřeba zařídit?
- Plánovali jsme s partnerem rodinu nebo to přišlo „samo“?
- Jak jsme prožívali narození dětí?
- Jakým rodičem jsem já? Jaká role se ode mě očekává?
- Jak se cítím v rodině mnou založené?
- Co bylo (a třeba ještě je) na rodičovství to nejtěžší?
- Co se mi na mé rodině líbí nejvíc?
- Co bych na své rodině změnil?
- Jak se dařilo a daří slaďovat práci a rodinu?
- Jaké jsme v rodině měli společné rituály?
- Jak jsme trávili, trávíme volný čas?
- Jaké to je/bylo vidět vyrůstat děti?
- Jaký život jsem si přál pro své děti?
- Které období bylo pro mě jako rodiče nejnáročnější?
- Čemu se dnes naopak usmívám, když si na to vzpomenu?
- Jak se vyvíjí/vyvíjela partnerská oblast? Jak rodičovství ovlivňovalo partnerství?
- Byli nebo jsme jako rodiče v souladu?
- Když se řekne slovo „milovat“, co se mi vybaví?
- Je něco z tohoto období, co bych potřeboval/a uzavřít, vyjasnit nebo dořešit? Kdo mi s tím může pomoci?
Setkání se samotným klientem – práce klienta na daném tématu
Nápady, inspirace, podněty – obecně viz předchozí podkapitola: Příprava sociálního pracovníka na setkání s klientem – vlastní reflexe tématu
Cílem je, aby se SP lépe připravil na rozhovor, byl schopen rozhovor vést a reflektovat. Připojil se na klienta a snáze chápal jeho životní kontext.
Důraz na rodiče, prarodiče, vnímání sebe sama – symboly, představy, asociace.
Dále se zamyslet nad obdobím, ve kterém se klient narodil – historický, sociální, případně politický kontext.
Zadání práce na pískovišti a její reflexe
Práci můžeme klientovi zadat jedním ze tří níže uvedených způsobů, nebo je podle situace vhodně kombinovat.
- Teď si můžete vybrat jakékoliv symboly k tématu Vašeho narození.
- Můžete vybrat symboly, které nějakým způsobem vyjadřují vaše pocity a vaše sebepojetí vztahující se k tomuto životnímu období.
- Zkuste vybrat symboly, které vystihují vaši nejsilnější vzpomínku z tohoto období.
Následuje jednoduchá facilitace vzniklého obrazu v pískovišti.
Pokud pracujeme v menší skupině, necháme klienty o jejich symbolech promluvit a potom pokračujeme podle vybraných otázek, uvedených níže.
Otázky na klienta:
- Ve kterém období jste zakládal rodinu? Jaké klíčové události kolem sebe jste vnímal/a? Jak vás mohly ovlivnit jako rodiče? Jak tehdejší doba mohla ovlivňovat život v rodině?
- Kde jste měl rodinu? Jak se to vyvíjelo? Bydleli jste na vesnici nebo ve městě?
- Stěhovali jste se? Kolikrát? Bydleli jste s původními rodiči? Kdy odešli? Jak často jste se pak vídali?
- Co byste chtěl/a říct rodičům, kdybyste mohl?
- Co byste chtěl/a říct dětem, kdybyste mohl?
- Co byste chtěl/a říct kamarádům, kdybyste mohl?
- Co byste chtěl/a vzkázat svému tehdejšímu já, kdybyste mohl?
- Komu dalšímu byste chtěl/a něco vzkázat, říct?
Ukončení práce s klientem na daném tématu
SP se zamýšlí nad jednotlivými otázkami k dané životní etapě klienta – rodina. Pomocnou otázkou může být:
- Jak se teď cítí – jaké emoce prožívá?
- Co cítí ve svém těle? Co a kde, jak to prožívá?
- Jak o tom přemýšlí, co se klientovi při otázce honí hlavou, jaké myšlenky jej napadají?
- Co ještě klienta k tématu napadá?
- Co by teď ještě potřeboval?
- S čím bude odcházet? Co si bude odnášet?
Podněty pro další setkání:
- Jak o tom v mezičase přemýšlel/a, jaké myšlenky jej/ji dodatečně napadaly?
- Jak se cítí s odstupem?
- Cítil/a něco v mezičase i v těle? Co a kde?
- Vnímal/a nějaké změny? Jaké změny to byly?
- Jak vnímal/a své okolí?
- Jak se projevoval/a navenek v mezičase pro své okolí?
Otázky vedoucí k ocenění:
- Co z toho, co se naučil v mezilidských vztazích (dovednosti, zkušenosti, schopnosti, vědomosti, překonané výzvy), doteď přispívá k lepšímu životu?
- Co z toho, co se naučil jako rodič ve vztahu k sobě samému (dovednosti, zkušenosti, schopnosti, vědomosti, překonané výzvy), doteď přispívá k lepšímu životu?
- Představte si, že máte k dispozici stroj času, který by vám umožnil vrátit se zpátky do jakéhokoliv období rodiny – co byste si ponechal a co naopak byste si přál změnit?
Otázky zaměřené na úspěch:
- V čem je život nyní jiný, než jaký byl v období rodiny?
- Co nyní děláte jinak?
- Na co nového nyní myslíte?
- Jaké nové pocity nyní máte?
- Je někdo, kdo si na vás může všímat změn?
- Čeho konkrétně si může všímat?
- Jak na to zareagoval?
Závěrečná intervence:
- SP nabídne klientovi oceňující shrnutí
- Experiment pro klienta (pozorování, cvičení), který vychází z kontextu povídání pozorujte, kdy je to lepší
- pozorujte, co má zůstat tak, jak je, a neměnit se
- pozorujte, kdy a jakým způsobem situaci zvládáte
- Čeho může klient dělat víc, co už mu nyní funguje (vycházíme z odpovědí klienta), jaké může pozorovat rozdíly (jak o tom přemýšlí, jak se cítí, jaké chování u sebe pozoruje, co na něm mohou pozorovat ostatní)
Kresba začarované rodiny
- Klient popisuje svou původní (primární) rodinu tak, jak by ji viděl ve zvířecí podobě – každý člen rodiny jako nějaké zvíře
- Klient popisuje svou vlastní rodinu, ve které byl sám rodičem tak, jak by ji viděl ve zvířecí podobě – každý člen rodiny jako nějaké zvíře
- velmi důležitá je symbolika zvířete – každá společnost přisuzuje zvířeti vlastnosti podle toho, jaké s ním má zkušenosti a co je pro danou kulturu obvyklé.