„Rodina je tam, kde život začíná a láska nikdy nekončí. Rodina je to, co dělá domov domovem.“

Toto je karta rodiny. Rodina je velkým darem i příčinou sváru. Je tím nejdůležitějším životním základem, který utváří naše ideály v dětství a dává našemu konání smysl v dospělosti. Přináší s sebou domov, pochopení, lásku, ale i bolest. Můžeme se v ní cítit šťastní, milovaní svými rodiči, svými sourozenci, svými dětmi… Na druhé straně můžeme zažívat pocity křivdy a neporozumění. Ať je to jakkoli, rodinu máme na celý život. Je nám dána a později ji dotváříme sami. Jaká je vaše rodina…?

Imaginace – přenesení klienta do okamžiku narození

Zavřete oči… Dýchejte zhluboka a klidně… Soustřeďte se nyní pouze na svůj nádech a výdech… Nádech… A výdech… Vnímejte své tělo od kořínků vlasů po palce u nohou… Pokud někde cítíte napětí, soustřeďte svůj dech do toho místa a nechte jej v klidu odejít… Vnímejte hudbu a naslouchejte přitom mému hlasu…

Příprava sociálního pracovníka na setkání s klientem – vlastní reflexe tématu

  1. Jakým slovem bych charakterizoval svou rodinu?
  2. Jací byli mí rodiče? V čem mi mohli být vzorem pro moje vlastní rodičovství?
  3. Co se mi líbí/líbilo na mé matce?
  4. Co se mi líbí/líbilo na mém otci?
  5. Je něco, co se v naší rodině předává z generace na generaci?
  6. Který zážitek s rodinou mám nejvíce vrytý do paměti?
  7. Jak jsem se ve své rodině cítil?
  8. Jsem smířený se svými rodiči? Rozumím jejich způsobu života?
  9. Jací byli mí rodiče prarodiče pro mé děti?
  10. Jak by se dala popsat stručně moje vlastní rodina?
  11. Jak jsem zakládal rodinu? Co všechno se tehdy okolo mě dělo? Co všechno bylo potřeba zařídit?
  12. Plánovali jsme s partnerem rodinu nebo to přišlo „samo“?
  13. Jak jsme prožívali narození dětí?
  14. Jakým rodičem jsem já? Jaká role se ode mě očekává?
  15. Jak se cítím v rodině mnou založené?
  16. Co bylo (a třeba ještě je) na rodičovství to nejtěžší?
  17. Co se mi na mé rodině líbí nejvíc?
  18. Co bych na své rodině změnil?
  19. Jak se dařilo a daří slaďovat práci a rodinu?
  20. Jaké jsme v rodině měli společné rituály?
  21. Jak jsme trávili, trávíme volný čas?
  22. Jaké to je/bylo vidět vyrůstat děti?
  23. Jaký život jsem si přál pro své děti?
  24. Které období bylo pro mě jako rodiče nejnáročnější?
  25. Čemu se dnes naopak usmívám, když si na to vzpomenu?
  26. Jak se vyvíjí/vyvíjela partnerská oblast? Jak rodičovství ovlivňovalo partnerství?
  27. Byli nebo jsme jako rodiče v souladu?
  28. Když se řekne slovo „milovat“, co se mi vybaví?
  29. Je něco z tohoto období, co bych potřeboval/a uzavřít, vyjasnit nebo dořešit? Kdo mi s tím může pomoci?

Setkání se samotným klientem – práce klienta na daném tématu

Nápady, inspirace, podněty – obecně viz předchozí podkapitola: Příprava sociálního pracovníka na setkání s klientem – vlastní reflexe tématu

Cílem je, aby se SP lépe připravil na rozhovor, byl schopen rozhovor vést a reflektovat. Připojil se na klienta a snáze chápal jeho životní kontext.

Důraz na rodiče, prarodiče, vnímání sebe sama – symboly, představy, asociace.

Dále se zamyslet nad obdobím, ve kterém se klient narodil – historický, sociální, případně politický kontext.

Zadání práce na pískovišti a její reflexe

Práci můžeme klientovi zadat jedním ze tří níže uvedených způsobů, nebo je podle situace vhodně kombinovat.

  1. Teď si můžete vybrat jakékoliv symboly k tématu Vašeho narození.
  2. Můžete vybrat symboly, které nějakým způsobem vyjadřují vaše pocity a vaše sebepojetí vztahující se k tomuto životnímu období.
  3. Zkuste vybrat symboly, které vystihují vaši nejsilnější vzpomínku z tohoto období.

Následuje jednoduchá facilitace vzniklého obrazu v pískovišti.

Pokud pracujeme v menší skupině, necháme klienty o jejich symbolech promluvit a potom pokračujeme podle vybraných otázek, uvedených níže.

Otázky na klienta:

  1. Ve kterém období jste zakládal rodinu? Jaké klíčové události kolem sebe jste vnímal/a? Jak vás mohly ovlivnit jako rodiče? Jak tehdejší doba mohla ovlivňovat život v rodině?
  2. Kde jste měl rodinu? Jak se to vyvíjelo? Bydleli jste na vesnici nebo ve městě?
  3. Stěhovali jste se? Kolikrát? Bydleli jste s původními rodiči? Kdy odešli? Jak často jste se pak vídali?
  4. Co byste chtěl/a říct rodičům, kdybyste mohl?
  5. Co byste chtěl/a říct dětem, kdybyste mohl?
  6. Co byste chtěl/a říct kamarádům, kdybyste mohl?
  7. Co byste chtěl/a vzkázat svému tehdejšímu já, kdybyste mohl?
  8. Komu dalšímu byste chtěl/a něco vzkázat, říct?

Ukončení práce s klientem na daném tématu

SP se zamýšlí nad jednotlivými otázkami k dané životní etapě klienta – rodina. Pomocnou otázkou může být:

  1. Jak se teď cítí – jaké emoce prožívá?
  2. Co cítí ve svém těle? Co a kde, jak to prožívá?
  3. Jak o tom přemýšlí, co se klientovi při otázce honí hlavou, jaké myšlenky jej napadají?
  4. Co ještě klienta k tématu napadá?
  5. Co by teď ještě potřeboval?
  6. S čím bude odcházet? Co si bude odnášet?

Podněty pro další setkání:

  1. Jak o tom v mezičase přemýšlel/a, jaké myšlenky jej/ji dodatečně napadaly?
  2. Jak se cítí s odstupem?
  3. Cítil/a něco v mezičase i v těle? Co a kde?
  4. Vnímal/a nějaké změny? Jaké změny to byly?
  5. Jak vnímal/a své okolí?
  6. Jak se projevoval/a navenek v mezičase pro své okolí?

Otázky vedoucí k ocenění:

  1. Co z toho, co se naučil v mezilidských vztazích (dovednosti, zkušenosti, schopnosti, vědomosti, překonané výzvy), doteď přispívá k lepšímu životu?
  2. Co z toho, co se naučil jako rodič ve vztahu k sobě samému (dovednosti, zkušenosti, schopnosti, vědomosti, překonané výzvy), doteď přispívá k lepšímu životu?
  3. Představte si, že máte k dispozici stroj času, který by vám umožnil vrátit se zpátky do jakéhokoliv období rodiny – co byste si ponechal a co naopak byste si přál změnit?

Otázky zaměřené na úspěch:

  1. V čem je život nyní jiný, než jaký byl v období rodiny?
  2. Co nyní děláte jinak?
  3. Na co nového nyní myslíte?
  4. Jaké nové pocity nyní máte?
  5. Je někdo, kdo si na vás může všímat změn?
  6. Čeho konkrétně si může všímat?
  7. Jak na to zareagoval?

Závěrečná intervence:

  1. SP nabídne klientovi oceňující shrnutí
  2. Experiment pro klienta (pozorování, cvičení), který vychází z kontextu povídání pozorujte, kdy je to lepší
    1. pozorujte, co má zůstat tak, jak je, a neměnit se
    2. pozorujte, kdy a jakým způsobem situaci zvládáte
  3. Čeho může klient dělat víc, co už mu nyní funguje (vycházíme z odpovědí klienta), jaké může pozorovat rozdíly (jak o tom přemýšlí, jak se cítí, jaké chování u sebe pozoruje, co na něm mohou pozorovat ostatní)

Kresba začarované rodiny

  1. Klient popisuje svou původní (primární) rodinu tak, jak by ji viděl ve zvířecí podobě – každý člen rodiny jako nějaké zvíře
  2. Klient popisuje svou vlastní rodinu, ve které byl sám rodičem tak, jak by ji viděl ve zvířecí podobě – každý člen rodiny jako nějaké zvíře
  • velmi důležitá je symbolika zvířete – každá společnost přisuzuje zvířeti vlastnosti podle toho, jaké s ním má zkušenosti a co je pro danou kulturu obvyklé.

Ke stažení