„Všichni dospělí byli dětmi, ale málokdo si na to pamatuje.“
Toto je karta dospělosti. Dospělost je velkým krokem směrem k vlastní zodpovědnost. Nikdy na něj nemůžeme být zcela připraveni. Někdo jej ustojí, jiný škobrtne, nakonec se však postavíme na vlastní nohy všichni. Najednou jsme na světě sami za sebe, rozhodujeme se, konáme… Ostatní nám mohou radit, ale už ne nakazovat. Jsme na vrcholu života. Konečně máme představu, kterým směrem se vydat, čeho chceme v životě dosáhnout, co nás naplňuje… Peníze hrají větší roli než kdykoli předtím. Spoustu času tak trávíme v práci budováním kariéry. Usazujeme se a zakládáme rodinu. Svým dětem předáme vše, co jsme se doposud naučili. Máme přeci již tolik zkušeností… Zároveň je však před námi ještě dlouhá cesta… Jaká byla ta vaše?
Imaginace – přenesení klienta do okamžiku narození
Zavřete oči… Dýchejte zhluboka a klidně… Soustřeďte se nyní pouze na svůj nádech a výdech… Nádech… A výdech… Vnímejte své tělo od kořínků vlasů po palce u nohou… Pokud někde cítíte napětí, soustřeďte svůj dech do toho místa a nechte jej v klidu odejít… Vnímejte hudbu a naslouchejte přitom mému hlasu…
Představte si, že jste zpět na začátku své dospělosti…Když se kolem sebe podíváte, co vidíte? Když se zaposloucháte, co slyšíte? Jaké vůně vnímáte? Jak vám chutná vaše dospělost? Co vnímáte ve svém těle? Kdo všechno je okolo vás? Jak se cítíte?
Příprava sociálního pracovníka na setkání s klientem – vlastní reflexe tématu
- Od kterého okamžiku se považuji za dospělého?
- Jak dlouho budu dospělý/á – ve smyslu aktivní, samostatný/á?
- Jak by podle mě měla vypadat ideální dospělá žena/ideální dospělý muž?
- Dokážu za sebe přijímat zodpovědnost?
- Dělám v životě to, co jsem vždycky chtěl/a?
- Zvládám si i ve víru pracovních povinností plnit své sny? Jaké sny to jsou?
- Chtěl/a bych se někdy vrátit zpět do dětství?
- Dokážu si uspořádat čas mezi práci, rodinu a zábavu?
- Co bych vzkázal/a svému mladšímu já? Doporučil/a bych mu vydat se stejným směrem?
- Na kolik těžké pro mě bylo nastoupit do práce?
- Jak jsem si představoval/a svou práci? Splnily se tyto představy?
- Měla jsem možnost studovat? Pokud ne, co bych chtěl/a studovat? Co by mě zajímalo?
- Je něco z tohoto období, co bych potřeboval/a uzavřít, vyjasnit nebo dořešit? Kdo mi s tím může pomoci?
- Co funguje – co se daří, co nechci měnit?
- Co bych si přál umět, rozvíjet, získat?
- Jaký je konkrétní minimální krok, kterým můžu dosáhnout toho, co si přeji umět, rozvíjet, získat?
- Co dělám s radostí – co mě baví?
- „Studánka síly“ – co mě posiluje?
- „Kameny“ – co mě tíží?
- Minulé úspěchy – co jsem se v dospělosti naučil? Jak jsem překonával překážky? Co z toho mi přináší užitek doteď?
- Přítomná síla a zdroje – kterých vlastností a dovedností si na sobě vážím? Co je mou silnou stránkou a potenciálem?
- Budoucí možnosti – jaké jsou mé vize, sny a přání v období dospělosti? Čeho bych chtěl dosáhnout? Kam směřuji?
Setkání se samotným klientem – práce klienta na daném tématu
Nápady, inspirace, podněty – obecně viz předchozí podkapitola: Příprava sociálního pracovníka na setkání s klientem – vlastní reflexe tématu
Cílem je, aby se SP lépe připravil na rozhovor, byl schopen rozhovor vést a reflektovat. Připojil se na klienta a snáze chápal jeho životní kontext.
Důraz na rodiče, prarodiče, vnímání sebe sama – symboly, představy, asociace.
Dále se zamyslet nad obdobím, ve kterém se klient narodil – historický, sociální, případně politický kontext.
Zadání práce na pískovišti a její reflexe
Práci můžeme klientovi zadat jedním ze tří níže uvedených způsobů, nebo je podle situace vhodně kombinovat.
- Teď si můžete vybrat jakékoliv symboly k tématu Vašeho narození.
- Můžete vybrat symboly, které nějakým způsobem vyjadřují vaše pocity a vaše sebepojetí vztahující se k tomuto životnímu období.
- Zkuste vybrat symboly, které vystihují vaši nejsilnější vzpomínku z tohoto období.
Následuje jednoduchá facilitace vzniklého obrazu v pískovišti.
Pokud pracujeme v menší skupině, necháme klienty o jejich symbolech promluvit a potom pokračujeme podle vybraných otázek, uvedených níže.
Otázky na klienta:
- Ve kterém období jste byl dospělý/á? Jaké klíčové události jste kolem sebe mohl/a vnímat a vnímal/a? Jak vás mohly ovlivnit? Jak tehdejší doba mohla ovlivňovat život v dospělosti?
- Kde všude jste prožíval svou dospělost? Byla to vesnice, město?
- Co byste chtěl asi říct jako dospělý své rodině, kdyby mohl?
- Co by chtěl/a říct jako dospělý rodičům, kdybyste mohl?
- Co by chtěl/a říct jako dospělý kamarádům, kdybyste mohl?
- Co by chtěl/a říct jako dospělý vzkázat svému tehdejšímu já, kdybyste mohl?
- Komu dalšímu byste chtěl/a něco vzkázat, říct?
- V čem můžete spatřovat krásu období dospělosti?
- Co bylo vaší silnou stránkou v dospělosti?
- Co nebo kdo bylo pro vás inspirací v dospělosti?
- Co jste měl na sobě klient rád/a, čeho jste si na sobě vážil/a?
- V čem jste sám sobě věřil/a, v čem jste se na sebe mohl/a spolehnout?
- V čem a na koho jste se mohl/a spolehnout?
- V co nebo koho jste měl/a důvěru, v co jste věřil/a v době dospělosti?
- Komu, jak a v čem jste pomáhal/a v období dospělosti?
- Co vás v dospělosti těšilo?
- S jakými těžkostmi jste se potýkal/a klient v dospělosti?
- Jakým způsobem jste je dokázal/a zvládnout?
- Co jste vnímal/a jako výzvu?
- Co vám pomáhalo výzvy překonávat?
- Co vás naučil život v dospělosti a jak vám tyto zkušenosti přispívají v současném období?
- Co jste si přál/a se naučit, avšak životní dráha dospělosti vás zavedla jinam: v partnerství, vzdělání a vzdělávání, zaměstnání, v zálibách, v přátelství, ve společenském životě, materiálním světě, celkové životní úrovni?
- Co jste se nemohl/a z nejrůznějších důvodů v dospělosti naučit?
- Co byla vaše vize a přání na prahu dospělosti?
- Jak se vám dařilo tato přání naplňovat?
- Jak se k vám druzí vztahovali, kdo pro vás byl nejdůležitější?
- Jaký vliv na vás měli lidé ve vaší blízkosti: v osobním, společenském a pracovním životě?
- Jaký vliv jste měl/a v dospělosti na své okolí: na blízké lidi, lidi ve společnosti, v pracovních vztazích?
Ukončení práce s klientem na daném tématu
Cílem ukotvení zdrojů je využít zkušenosti a kompetence k řešení aktuálního problému a vidět rozmanitost nápadů a možnost své angažovanosti nebo zapojení ostatních.
SP se zamýšlí nad jednotlivými otázkami z etapy života klienta – dospělost. Pomocnou otázkou může být:
- Jak se teď cítí – jaké emoce prožívá?
- Co cítí ve svém těle? Co a kde, jak to prožívá?
- Jak o tom přemýšlí, co se klientovi při otázce honí hlavou, jaké myšlenky jej napadají?
- Co ještě klienta k tématu napadá?
- Co by teď ještě potřeboval?
- S čím bude odcházet? Co si bude odnášet?
Podněty pro další setkání:
- Jak o tom v mezičase přemýšlel/a, jaké myšlenky jej/ji dodatečně napadaly?
- Jak se cítí s odstupem?
- Cítil/a něco v mezičase i v těle? Co a kde?
- Vnímal/a nějaké změny? Jaké změny to byly?
- Jak vnímal/a své okolí?
- Jak se projevoval/a navenek v mezičase pro své okolí?
Otázky vedoucí k ocenění:
- Co z toho, co se naučil v období dospělosti v mezilidských vztazích (dovednosti, zkušenosti, schopnosti, vědomosti, překonané výzvy), doteď přispívá k lepšímu životu?
- Co z toho, co se naučil v dospělosti v pracovních vztazích (dovednosti, zkušenosti, schopnosti, vědomosti, překonané výzvy), doteď přispívá k lepšímu životu?
- Co z toho, co se naučil v dospělosti ve vztahu k sobě samému (dovednosti, zkušenosti, schopnosti, vědomosti, překonané výzvy), doteď přispívá k lepšímu životu?
- Představte si, že máte k dispozici stroj času, který by vám umožnil vrátit se zpátky na začátek dospělosti – co byste si ponechal/a a co naopak byste si přál/a změnit?
Otázky zaměřené na úspěch:
- V čem je život nyní jiný, než to bylo v dospělosti?
- Co nyní děláte jinak?
- Na co nového nyní myslíte, než tomu bylo v dospělosti?
- Jaké nové pocity nyní máte?
- Je někdo, kdo si na vás může všímat změn?
- Čeho konkrétně si může všímat?
- Jak na to zareagoval?
Závěrečná intervence:
- SP nabídne klientovi oceňující shrnutí
- Experiment pro klienta (pozorování, cvičení), který vychází z kontextu povídání pozorujte, kdy je to lepší
- pozorujte, co má zůstat tak, jak je, a neměnit se
- pozorujte, kdy a jakým způsobem situaci zvládáte
- Čeho může klient dělat víc, co už mu nyní funguje (vycházíme z odpovědí klienta), jaké může pozorovat rozdíly (jak o tom přemýšlí, jak se cítí, jaké chování u sebe pozoruje, co na něm mohou pozorovat ostatní)