„Moudrost nás posílá zpátky do dětství.“
Toto je karta dětství. V té bezstarostné době jsme ještě necítili tíhu světa. Upřímnost byla všední samozřejmostí a přetvářka nepochopitelné slovo dospěláků. Svět byl tak velký a zároveň malý. Každý den na nás čekal s otevřenou náručí. Někdy jsme se zapálili do hry natolik, že čas ztratil na chvíli smysl. Všimli jsme si toho až později, když se dávno setmělo… Dětství má být pro každého obdobím radosti a štěstí. Jaké bylo to vaše…?
- Asociační karta
- Příprava SP/AP a klienta na společnou práci
- Práce s klientem na pískovišti
- Nápady, inspirace, podněty pro mezidobí
Imaginace – přenesení klienta do okamžiku narození
Zavřete oči… Dýchejte zhluboka a klidně… Soustřeďte se nyní pouze na svůj nádech a výdech… Nádech… A výdech… Vnímejte své tělo od kořínků vlasů po palce u nohou… Pokud někde cítíte napětí, soustřeďte svůj dech do toho místa a nechte jej v klidu odejít… Vnímejte hudbu a naslouchejte přitom mému hlasu…
Představte si, jak se pomalu vracíte zpět časem… Vracíte se až do jednoho z těch úžasných dnů, kdy jste byl/a ještě dítě… Usmíváte se, protože jste si dnes užil/a se svými přáteli spousty zábavy a legrace. Hráli jste celou řadu her. Vybavte si tu, která vás bavila nejvíc… Netrápí vás žádné starosti. Svět je přeci tak jednoduchý a vy mu tak dobře rozumíte. Představte si svého nejlepšího kamaráda/ku… vybavte si jeho/její smích a jiskřičky v jeho/jejích očích, když jste si společně užívali skvělou zábavu… Máte ho/ji rád/a. Co se vám na něm/ní nejvíc líbí?… Baví vás objevovat a prozkoumávat nové věci, poznávat svět kolem sebe… Jak je krásný! Jak je pestrý! Cítíte se v něm dobře… Máte tu své blízké. Víte, o koho se můžete opřít, kdo vám pomůže, na koho se můžete spolehnout.
Příprava sociálního pracovníka na setkání s klientem–vlastní reflexe tématu
- Vzpomínám si na to, jaký jsem byl/a malý chlapeček, malá holčička?
- Co se mi vybaví jako první, když myslím na dětství?
- Co se od dětí v naší rodině očekávalo?
- Jak vypadaly společné chvíle v naší rodině?
- Byl/a jsem zlobivé dítě nebo hodné?
- Co jsem dělal/a nejraději?
- Jak jsem trávil/a volný čas (např. koníčky, kroužky)?
- Jaké byly mé oblíbené věci?
- Chodil/a jsem ráda do školy? Považoval/a jsem se za šikovného žáka?
- Jaký je můj nejkrásnější zážitek z dětství?
- Které momenty ve svém dětství považuji za úspěšné?
- Které stránky v období dětství považuji za silné, ve kterých oblastech dětství jsem vynikal?
- Na které okamžiky z období dětství jsem náležitě hrdý?
- Které okamžiky v dětství bych nejraději změnil/a? Jak by vypadala taková změna?
- Jaký byl můj nejlepší kamarád?
- Jací byli mí sourozenci?
- Jaký byl můj dětský sen? Splnil se?
- Jaké bylo mé největší tajemství, které jsem nikomu neřekl/a?
- O kterých věcech se v rodině nesmělo mluvit?
- Je něco, za co jsem se v dětství styděl/a?
- Byl/a jsem jako dítě nemocný/á?
- Vzpomínám na své dětství pozitivně či negativně?
- Je něco z tohoto období, co bych potřeboval/a uzavřít, vyjasnit nebo dořešit? Kdo mi s tím může pomoci?
Setkání se samotným klientem – práce klienta na daném tématu
Nápady, inspirace, podněty – obecně viz předchozí podkapitola: Příprava sociálního pracovníka na setkání s klientem – vlastní reflexe tématu
Cílem je, aby se SP lépe připravil na rozhovor, byl schopen rozhovor vést a reflektovat. Připojil se na klienta a snáze chápal jeho životní kontext.
Důraz na rodiče, prarodiče, vnímání sebe sama – symboly, představy, asociace.
Dále se zamyslet nad obdobím, ve kterém se klient narodil – historický, sociální, případně politický kontext.
Zadání práce na pískovišti a její reflexe
Práci můžeme klientovi zadat jedním ze tří níže uvedených způsobů, nebo je podle situace vhodně kombinovat.
- Teď si můžete vybrat jakékoliv symboly k tématu Vašeho narození.
- Můžete vybrat symboly, které nějakým způsobem vyjadřují vaše pocity a vaše sebepojetí vztahující se k tomuto životnímu období.
- Zkuste vybrat symboly, které vystihují vaši nejsilnější vzpomínku z tohoto období.
Následuje jednoduchá facilitace vzniklého obrazu v pískovišti.
Pokud pracujeme v menší skupině, necháme klienty o jejich symbolech promluvit a potom pokračujeme podle vybraných otázek, uvedených níže.
Otázky na klienta:
RODINA (místo rodičů mohli být prarodiče, pěstouni apod.)
- Co byly v rodině důležité věci, které se musely, měly dělat?
- Co bylo v rodině tabu?
- Vaše máma byla žena, která …
- Váš táta byl muž, který …
- Co jste se mohl/a naučit od mámy …
- Co jste se nemohl/a naučit od mámy …
- Co jste se mohl/a naučit od táty …
- Co jste se nemohl/a naučit od táty …
- Co jste se mohl/a naučit od …
- Co jste se nemohl/a naučit od …
- V čem si myslíte, že na vás rodiče byli hrdí v době, kdy jste byl/a dítě?
- V jaké oblasti jste si přál/a, aby na vás byli rodiče hrdí a nebylo tomu tak?
- Co nejvíc dokázalo potěšit rodiče, když jste byl/a dítětem?
- Co nejvíc dokázalo rodiče popudit?
- Pokud se objevil v dětství nějaký nezdar a neúspěch, jak obvykle rodiče reagovali?
HRY
- Jaké hry jste jako děti hrály? (vyberte symbol)
- Vzpomenete si na pravidla?
- Která byla vaše oblíbená?
- S kým jste si nejčastěji hrál/a?
- Chtěl/a byste si zahrát nějakou hru teď?
- Máte teď nějakou oblíbenou hru?
ŠKOLA
- Jaký byl váš oblíbený předmět?
- Kolik dětí bylo ve škole?
- Vzpomenete si na jméno pana učitele/učitelky?
- Jaký předmět byl pro vás nejhorší?
- Jak jste se dopravoval do školy?
KAMARÁDI
- Co by o vás řekl váš nejlepší kamarád/ka z dětství?
- Jaký byl/a?
- Jak dlouho jste se kamarádili?
- Co jste na něm měl/a rád?
- Co měl/a on/ona rád/a na vás?
Cílem je dívat se na to, z jakého prostředí jsme vzešli, a to dál kultivovat. Když se díváme do dětství, nehodnotíme jej. Hledáme odpovědi na otázky: „Co jsem se díky tomu naučil, jaké to bylo, co jsem se mohl a co nemohl naučit, jakou vybavenost do života jsem dostal.“ Potřebujeme rozumět tomu, přes jaké „klíče“ vyhodnocujeme situace.
Ukončení práce s klientem na daném tématu
Cílem ukotvení zdrojů je využít zkušenosti a kompetence k řešení aktuálního problému a vidět rozmanitost nápadů a možnost své angažovanosti nebo zapojení ostatních.
SP se zamýšlí nad jednotlivými otázkami k dané životní etapě klienta – dětství. Pomocnou otázkou může být:
- Jak se teď cítí – jaké emoce prožívá?
- Co cítí ve svém těle? Co a kde, jak to prožívá?
- Jak o tom přemýšlí, co se klientovi při otázce honí hlavou, jaké myšlenky jej napadají?
- Co ještě klienta k tématu napadá?
- Co by teď ještě potřeboval?
- S čím bude odcházet? Co si bude odnášet?
Podněty pro další setkání:
- Jak o tom v mezičase přemýšlel/a, jaké myšlenky jej/ji dodatečně napadaly?
- Jak se cítí s odstupem?
- Cítil/a něco v mezičase i v těle? Co a kde?
- Vnímal/a nějaké změny? Jaké změny to byly?
- Jak vnímal/a své okolí?
- Jak se projevoval/a navenek v mezičase pro své okolí?
Otázky zaměřené na úspěch:
- V čem je život nyní jiný, než jaký byl v období dětství – jak a v čem se liší stáří a dětství?
- Myslíte teď na období dětství jinak, než tomu bylo např. v období dospívání nebo dospělosti?
- Jaké nové pocity nyní máte?
Závěrečná intervence:
- SP nabídne klientovi oceňující shrnutí
- Experiment pro klienta (pozorování, cvičení), který vychází z kontextu povídání pozorujte, kdy je to lepší
- pozorujte, co má zůstat tak, jak je, a neměnit se
- pozorujte, kdy a jakým způsobem situaci zvládáte
- Čeho může klient dělat víc, co už mu nyní funguje (vycházíme z odpovědí klienta), jaké může pozorovat rozdíly (jak o tom přemýšlí, jak se cítí, jaké chování u sebe pozoruje, co na něm mohou pozorovat ostatní)
Technika „Zázrak“
- Zkuste si představit, že jste se jako dítě ocitli v zázračném obchodě, v němž se neplatí a kde si můžete vybrat cokoli.
- Jakou věc byste si vybrali jako dítě? Jak by ta věc vypadala? K čemu by vám sloužila?
- Jakou osobu byste si vybrali? Zkuste ji popsat, jak vypadá, jak přemýšlí, jak se cítí, jak se chová, co si o ní myslí ostatní?
- Jakou vlastnost v dětství byste si vybrali? Proč zrovna tuhle?
- Představte si, že jste získali vytouženou věc, osobu, vlastnost. Napište několika větami, jak se díky tomu mění váš život v dětství.
Technika „Zastavárna“
- Jako dítě jste se ocitli v zázračné zastavárně. Zde se můžete zbavit toho, co nechcete.
- Jaké věci v dětství byste se nejraději zbavili?
- Jakou osobu/osoby či vztahy byste nejraději přenechali v zastavárně? Co byste si přáli mít u této osoby nebo tohoto vztahu jinak? Jaký vliv na vás měla v dětství tato osoba/vztah?
- Jakou vlastnost v dětství byste nejraději přenechali v zastavárně?
- Představte si, že jste se vybrané věci, osoby, vztahu, vlastnosti zbavili. Popište pár větami, jak se díky tomu mění váš život v dětství.
Technika „Kouzelný prsten“
Kouzelný prsten pomáhá svým zvláštním příběhem vytvořit opravdu kouzelnou náladu, obdobně jako při rituálu, při kterém si můžeme něco přát. SP sepisuje všechna přání, především z dětství (mohou být však i z dalších období klienta). Tak vznikne velká pokladnice impulzů. Uměním SP není vytvářet žebříček přání, ale měl by umět přání šikovně propojit a tímto způsobem zohlednit celou šíři nápadů.
SP uvádí větou: „Zde leží kouzelný prsten, díky kterému je možné splnit přání z dětství. Vezměte si prsten, nasaďte si ho na prst a trošku jím pootočte. Co byste si přál/a pro sebe, své blízké? Co by si pro vás přáli vaši blízcí?”
Další otázky:
- Která přání z dětství se vám již splnila?
- Která z těchto přání se již dějí? Jak v nich chcete nebo můžete pokračovat?