„Jsou lidé, kteří nemají vůbec žádného koníčka, ale takové osoby jsou zvláštní hříčkou přírody – tak jako leváci, svatí, vegetariáni a jiné výjimečné zjevy. Normální člověk se však obyčejně vyživuje jistým víceméně tichým šílenstvím, kterému se říká koníček.“

„Jenom veselé srdce je schopno cítit zálibu v dobru. “

Imaginace

Zavřete oči… Dýchejte zhluboka a klidně… Soustřeďte se nyní pouze na svůj nádech a výdech… Nádech… A výdech… Vnímejte své tělo od kořínků vlasů po palce u nohou… Pokud někde cítíte napětí, soustřeďte svůj dech do toho místa a nechte jej v klidu odejít… Vnímejte hudbu a naslouchejte přitom mému hlasu…

Pohodlně se posaďte, můžete si zavřít oči, a jen si představujte, jak s každým nádechem čerpáte novou energii, sílu a vitalitu… a s každým výdechem necháváte odplouvat všechno zatěžující, bolavé, nepříjemné … Můžete si zkusit představit vodopád, který vás očišťuje a voda odnáší vše nepotřebné … Představte si teď cokoliv, co vás baví, co rádi děláte či co jste rádi dělávali … Máte teď možnost znovu se plně ponořit do aktivity/zájmu/záliby, která vás baví/bavila … Zkuste vnímat jak se cítíte … Jak vám je …. Jestli je to příjemné, nechte ten pocit rozlít po celém těle …

Příprava sociálního pracovníka na setkání s klientem – vlastní reflexe tématu

Zájem je specifický druh motivace. Jedinec se zaměří na určitou oblast nebo nějaký předmět činnosti. Zájem směřuje k vyhledávání takových předmětů, aby činnost s nimi spojená vedla k uspokojení. Zájmy mohou být krátkodobé nebo i celoživotní.

Záliba činnost, kterou člověk rád dělá ve svém volném čase.

  1. Jaké koníčky/záliby/zájmy jste měla v dětství?
  2. Který z nich vám vydržel nejdéle?
  3. Přetrval vám nějaký zájem do dospělosti?
  4. Jak se vám měnily zájmy/záliby/koníčky během života?
  5. Máte teď nějaký koníček/zájem/zálibu?
  6. Jaká emoce se vám vybaví, když se řekne zájem/záliba či koníček?
  7. Byl jste do některého zájmu/záliby/koníčku tlačen?
  8. Jakou zálibu jste vždycky chtěl zkusit, ale nemohl jste?
  9. Jaké koníčky/záliby/zájmy mělo vaši blízcí?
  10. Máte slovo koníček spojené s nějakými jmény?
  11. Kdybyste si mohl/a vybrat jen jednu zálibu/koníček/zájem, kterou byste dělal/a celý život, co by to bylo?
  12. Litujete někdy, že jste své zálibě/koníčku/zájmu nevěnovala času, kolik jste chtěla?

Setkání se samotným klientem – práce klienta na daném tématu

Nápady, inspirace, podněty – obecně viz předchozí podkapitola: Příprava sociálního pracovníka na setkání s klientem – vlastní reflexe tématu

Cílem je, aby se SP lépe připravil na rozhovor, byl schopen rozhovor vést a reflektovat. Připojil se na klienta a snáze chápal jeho životní kontext.

Důraz na rodiče, prarodiče, vnímání sebe sama – symboly, představy, asociace.

Dále se zamyslet nad obdobím, ve kterém se klient narodil – historický, sociální, případně politický kontext.

Zadání práce na pískovišti a její reflexe

Práci můžeme klientovi zadat jedním ze tří níže uvedených způsobů, nebo je podle situace vhodně kombinovat.

  1. Teď si můžete vybrat jakékoliv symboly k tématu Vašeho narození.
  2. Můžete vybrat symboly, které nějakým způsobem vyjadřují vaše pocity a vaše sebepojetí vztahující se k tomuto životnímu období.
  3. Zkuste vybrat symboly, které vystihují vaši nejsilnější vzpomínku z tohoto období.

Následuje jednoduchá facilitace vzniklého obrazu v pískovišti.

Pokud pracujeme v menší skupině, necháme klienty o jejich symbolech promluvit a potom pokračujeme podle vybraných otázek, uvedených níže.

  • Vytvořte na pískovišti obraz, který si vybavíte, když se řekne slovo záliba/zájem či koníček. Volní symbolická asociace a následná moderovaná diskuze.

Nebo

  • Vytvořte na pískovišti obraz koníčku/zájmu/záliby, kterou jste vždycky chtěl dělat, ale nemohl. Vytváříme možnost zkusit si přes symbol odžít svá přání. Imaginace, fantazie, jaké by to bylo, jak by mi to asi obohatilo život. Možnost o tom mluvit. Samozřejmě, pokud by se dala tato záliba/zájem či koníček ještě realizovat, třeba i jen částečně, můžeme zvážit se seniorem a jeho rodinou, jak by to mohlo vypadat. Tzv. „Ježíškova vnoučata“ jsou důkazem, že i velmi staří lidé mají nenaplněné sny a touhy. A že stojí rozhodně za to, pomoci jim je naplnit.

Nebo

  • Vytvořte pískoviště s názvem moje záliby/zájmy/koníčky během mého života – v průběhu času. Takovou práci můžeme časově strukturovat např. dětství, střední nebo vysoká škola, dospělost apod.

Ukončení práce s klientem na daném tématu

SP se zamýšlí nad jednotlivými otázkami k dané životní etapě klienta – zájmy, záliby a koníčky. Pomocnou otázkou může být:

  1. Jak se teď cítí – jaké emoce prožívá?
  2. Co cítí ve svém těle? Co a kde, jak to prožívá?
  3. Jak o tom přemýšlí, co se klientovi při otázce honí hlavou, jaké myšlenky jej napadají?
  4. Co ještě klienta k tématu napadá?
  5. Co by teď ještě potřeboval?
  6. S čím bude odcházet? Co si bude odnášet?

Podněty pro další setkání:

  1. Jak o tom v mezičase přemýšlel/a, jaké myšlenky jej/ji dodatečně napadaly?
  2. Jak se cítí s odstupem?
  3. Cítil/a něco v mezičase i v těle? Co a kde?
  4. Vnímal/a nějaké změny? Jaké změny to byly?
  5. Jak vnímal/a své okolí?
  6. Jak se projevoval/a navenek v mezičase pro své okolí?

Ke stažení