„Jsou lidé, kteří nemají vůbec žádného koníčka, ale takové osoby jsou zvláštní hříčkou přírody – tak jako leváci, svatí, vegetariáni a jiné výjimečné zjevy. Normální člověk se však obyčejně vyživuje jistým víceméně tichým šílenstvím, kterému se říká koníček.“
„Jenom veselé srdce je schopno cítit zálibu v dobru. “
Imaginace
Zavřete oči… Dýchejte zhluboka a klidně… Soustřeďte se nyní pouze na svůj nádech a výdech… Nádech… A výdech… Vnímejte své tělo od kořínků vlasů po palce u nohou… Pokud někde cítíte napětí, soustřeďte svůj dech do toho místa a nechte jej v klidu odejít… Vnímejte hudbu a naslouchejte přitom mému hlasu…
Pohodlně se posaďte, můžete si zavřít oči, a jen si představujte, jak s každým nádechem čerpáte novou energii, sílu a vitalitu… a s každým výdechem necháváte odplouvat všechno zatěžující, bolavé, nepříjemné … Můžete si zkusit představit vodopád, který vás očišťuje a voda odnáší vše nepotřebné … Představte si teď cokoliv, co vás baví, co rádi děláte či co jste rádi dělávali … Máte teď možnost znovu se plně ponořit do aktivity/zájmu/záliby, která vás baví/bavila … Zkuste vnímat jak se cítíte … Jak vám je …. Jestli je to příjemné, nechte ten pocit rozlít po celém těle …
Příprava sociálního pracovníka na setkání s klientem – vlastní reflexe tématu
Zájem je specifický druh motivace. Jedinec se zaměří na určitou oblast nebo nějaký předmět činnosti. Zájem směřuje k vyhledávání takových předmětů, aby činnost s nimi spojená vedla k uspokojení. Zájmy mohou být krátkodobé nebo i celoživotní.
Záliba činnost, kterou člověk rád dělá ve svém volném čase.
- Jaké koníčky/záliby/zájmy jste měla v dětství?
- Který z nich vám vydržel nejdéle?
- Přetrval vám nějaký zájem do dospělosti?
- Jak se vám měnily zájmy/záliby/koníčky během života?
- Máte teď nějaký koníček/zájem/zálibu?
- Jaká emoce se vám vybaví, když se řekne zájem/záliba či koníček?
- Byl jste do některého zájmu/záliby/koníčku tlačen?
- Jakou zálibu jste vždycky chtěl zkusit, ale nemohl jste?
- Jaké koníčky/záliby/zájmy mělo vaši blízcí?
- Máte slovo koníček spojené s nějakými jmény?
- Kdybyste si mohl/a vybrat jen jednu zálibu/koníček/zájem, kterou byste dělal/a celý život, co by to bylo?
- Litujete někdy, že jste své zálibě/koníčku/zájmu nevěnovala času, kolik jste chtěla?
Setkání se samotným klientem – práce klienta na daném tématu
Nápady, inspirace, podněty – obecně viz předchozí podkapitola: Příprava sociálního pracovníka na setkání s klientem – vlastní reflexe tématu
Cílem je, aby se SP lépe připravil na rozhovor, byl schopen rozhovor vést a reflektovat. Připojil se na klienta a snáze chápal jeho životní kontext.
Důraz na rodiče, prarodiče, vnímání sebe sama – symboly, představy, asociace.
Dále se zamyslet nad obdobím, ve kterém se klient narodil – historický, sociální, případně politický kontext.
Zadání práce na pískovišti a její reflexe
Práci můžeme klientovi zadat jedním ze tří níže uvedených způsobů, nebo je podle situace vhodně kombinovat.
- Teď si můžete vybrat jakékoliv symboly k tématu Vašeho narození.
- Můžete vybrat symboly, které nějakým způsobem vyjadřují vaše pocity a vaše sebepojetí vztahující se k tomuto životnímu období.
- Zkuste vybrat symboly, které vystihují vaši nejsilnější vzpomínku z tohoto období.
Následuje jednoduchá facilitace vzniklého obrazu v pískovišti.
Pokud pracujeme v menší skupině, necháme klienty o jejich symbolech promluvit a potom pokračujeme podle vybraných otázek, uvedených níže.
- Vytvořte na pískovišti obraz, který si vybavíte, když se řekne slovo záliba/zájem či koníček. Volní symbolická asociace a následná moderovaná diskuze.
Nebo
- Vytvořte na pískovišti obraz koníčku/zájmu/záliby, kterou jste vždycky chtěl dělat, ale nemohl. Vytváříme možnost zkusit si přes symbol odžít svá přání. Imaginace, fantazie, jaké by to bylo, jak by mi to asi obohatilo život. Možnost o tom mluvit. Samozřejmě, pokud by se dala tato záliba/zájem či koníček ještě realizovat, třeba i jen částečně, můžeme zvážit se seniorem a jeho rodinou, jak by to mohlo vypadat. Tzv. „Ježíškova vnoučata“ jsou důkazem, že i velmi staří lidé mají nenaplněné sny a touhy. A že stojí rozhodně za to, pomoci jim je naplnit.
Nebo
- Vytvořte pískoviště s názvem moje záliby/zájmy/koníčky během mého života – v průběhu času. Takovou práci můžeme časově strukturovat např. dětství, střední nebo vysoká škola, dospělost apod.
Ukončení práce s klientem na daném tématu
SP se zamýšlí nad jednotlivými otázkami k dané životní etapě klienta – zájmy, záliby a koníčky. Pomocnou otázkou může být:
- Jak se teď cítí – jaké emoce prožívá?
- Co cítí ve svém těle? Co a kde, jak to prožívá?
- Jak o tom přemýšlí, co se klientovi při otázce honí hlavou, jaké myšlenky jej napadají?
- Co ještě klienta k tématu napadá?
- Co by teď ještě potřeboval?
- S čím bude odcházet? Co si bude odnášet?
Podněty pro další setkání:
- Jak o tom v mezičase přemýšlel/a, jaké myšlenky jej/ji dodatečně napadaly?
- Jak se cítí s odstupem?
- Cítil/a něco v mezičase i v těle? Co a kde?
- Vnímal/a nějaké změny? Jaké změny to byly?
- Jak vnímal/a své okolí?
- Jak se projevoval/a navenek v mezičase pro své okolí?