„Moudrost nás posílá zpátky do dětství.“

Toto je karta dětství. V té bezstarostné době jsme ještě necítili tíhu světa. Upřímnost byla všední samozřejmostí a přetvářka nepochopitelné slovo dospěláků. Svět byl tak velký a zároveň malý. Každý den na nás čekal s otevřenou náručí. Někdy jsme se zapálili do hry natolik, že čas ztratil na chvíli smysl. Všimli jsme si toho až později, když se dávno setmělo… Dětství má být pro každého obdobím radosti a štěstí. Jaké bylo to vaše…?

Imaginace – přenesení klienta do okamžiku narození

Zavřete oči … Dýchejte zhluboka a klidně … Soustřeďte se nyní pouze na svůj nádech a výdech … Nádech … A výdech … Vnímejte své tělo od kořínků vlasů po palce u nohou … Pokud někde cítíte napětí, soustřeďte svůj dech do toho místa a nechte jej v klidu odejít … Vnímejte hudbu a naslouchejte přitom mému hlasu …

Představte si, jak se pomalu vracíte zpět časem … Vracíte se až do jednoho z těch úžasných dnů, kdy jste byl/a ještě dítě … Znovu sedíte ve školní lavici … Vybavte si spolužáky, učitele … Už vás
netrápí žádné starosti … Už se nemusíte učit kvůli známkám … Škola je bezpečné místo, kde můžete objevovat svět, učit se a získávat nové informace … Poznat, co vás baví … Hledat cestu k tomu, co byste chtěli v životě dělat … Co se vám ve škole nejvíc líbí? … Baví vás objevovat a prozkoumávat nové věci, poznávat svět kolem sebe … Cítíte se dobře … Máš tu spolužáky, kamarády …

Příprava sociálního pracovníka na setkání s klientem–vlastní reflexe tématu

  1. Vzpomínám si na to, jaký jsem byl/a malý chlapeček, malá holčička ve škole?
  2. Co se mi vybaví jako první, když myslím na školu?
  3. Co se od dětí ve škole očekávalo?
  4. Jak vypadaly moje chvíle ve škole?
  5. Byl/a jsem zlobivé dítě nebo hodné?
  6. Co jsem se učil nejraději? A co nejméně rád?
  7. Jaké byly mé oblíbené předměty?
  8. Chodil/a jsem ráda do školy? Považoval jsem se za šikovného žáka?
  9. Jaký je můj nejkrásnější zážitek ze školy?
  10. Které momenty považuji za úspěšné?
  11. Které stránky v období dětství považuji za silné, v kterých oblastech dětství jsem vynikal?
  12. Na které okamžiky jsem z období školy náležitě hrdý?
  13. Které okamžiky bych nejraději změnil? Jak by vypadala taková změna?
  14. Jaký byl můj nejlepší kamarád?
  15. Jací byli mí spolužáci?
  16. Jaký byl můj dětský sen? Splnil se?
  17. Je něco za co jsem se ve škole styděl/a?
  18. Byl jsem jako dítě nemocný?
  19. Vzpomínám na školní léta pozitivně či negativně?
  20. Je něco z tohoto období, co bych potřeboval/a uzavřít, vyjasnit nebo dořešit? Kdo mi s tím může pomoci?

Setkání se samotným klientem – práce klienta na daném tématu

Nápady, inspirace, podněty – obecně viz předchozí podkapitola: Příprava sociálního pracovníka na setkání s klientem – vlastní reflexe tématu

Cílem je, aby se SP lépe připravil na rozhovor, byl schopen rozhovor vést a reflektovat. Připojil se na klienta a snáze chápal jeho životní kontext.

Důraz na rodiče, prarodiče, vnímání sebe sama – symboly, představy, asociace.

Dále se zamyslet nad obdobím, ve kterém se klient narodil – historický, sociální, případně politický kontext.

Zadání práce na pískovišti a její reflexe

Práci můžeme klientovi zadat jedním ze tří níže uvedených způsobů, nebo je podle situace vhodně kombinovat.

  1. Teď si můžete vybrat jakékoliv symboly k tématu Vašeho narození.
  2. Můžete vybrat symboly, které nějakým způsobem vyjadřují vaše pocity a vaše sebepojetí vztahující se k tomuto životnímu období.
  3. Zkuste vybrat symboly, které vystihují vaši nejsilnější vzpomínku z tohoto období.

Následuje jednoduchá facilitace vzniklého obrazu v pískovišti.

Pokud pracujeme v menší skupině, necháme klienty o jejich symbolech promluvit a potom pokračujeme podle vybraných otázek, uvedených níže.

Otázky na klienta:

RODINA (místo rodičů mohli být prarodiče, pěstouni apod.)

  1. Co byly v rodině důležité věci, které se musely, měly dělat, pokud se týká školy?
  2. Moje máma byla v mých školních letech žena, která …
  3. Můj táta byl v mých školních letech muž, který …
  4. Co jsem se mohl naučit od mámy …
  5. Co jsem se nemohl naučit od mámy …
  6. Co jsem se mohl naučit od táty …
  7. Co jsem se nemohl naučit od táty …
  8. V čem si myslím, že na mě rodiče byli hrdí v době, kdy jsem byl dítě?
  9. V jaké oblasti jsem si přál, aby na mě byli rodiče hrdí a nebylo tomu tak?
  10. Co nejvíc dokázalo potěšit rodiče, když jsem byl dítětem ve škole?
  11. Co nejvíc dokázalo rodiče popudit?
  12. Pokud se objevil v dětství nějaký nezdar a neúspěch, jak obvykle rodiče reagovali?

HRY

  1. Jaké hry jste jako děti hrály? (symbol)
  2. Vzpomeneš si na pravidla?
  3. Která byla tvoje oblíbená?
  4. S kým jsi si nejčastěji hrál/a?
  5. Chtěl/a by sis zahrát nějakou hru teď?
  6. Máš teď nějakou oblíbenou hru?

ŠKOLA

  1. Co mě ve škole bavilo nejvíc …
  2. Co mě bavilo nejmíň …
  3. Co jsem se mohl naučit od svých učitelů …
  4. Na kterého rád vzpomínám … Proč …
  5. Co jsem se nemohl naučit ve škole, ale měl jsem …
  6. Oblíbený předmět
  7. Kolik dětí bylo ve škole
  8. Jak jsi se dopravoval do školy?

KAMARÁDI

  1. Co by o vás řekl váš nejlepší kamarád ze školy?
  2. Jaký byl?
  3. Jak dlouho jsme se bavili?
  4. Co jsem na něm měl rád?

Cílem je, aby se SP lépe připravil na rozhovor, byl schopen rozhovor vést a reflektovat. Připojil se na klienta a snáze chápal jeho životní kontext.

Pokuste se napojit na období, kdy jste sami byli dětmi ve škole. Může to být konkrétní příběh. Vzpomínka na nějakou konkrétní situaci ze školy. Vzpomínka na období strávené ve školní lavici nebo v zájmovém kroužku či pobytu s jinými dětmi a lidmi.

Cílem je dívat se na to, z jakého prostředí jsme vzešli, a to dál kultivovat. Když se díváme do dětství, nehodnotíme jej. Hledáme odpovědi na otázky: “Co jsem se díky tomu naučil, jaké to bylo, co jsem mohl a co nemohl se naučit, jakou vybavenost do života jsem dostal.“ Potřebujeme rozumět tomu, přes jaké „klíče“ vyhodnocujeme situace. Dětství jako příležitost …

Ukončení práce s klientem na daném tématu

SP se zamýšlí nad jednotlivými otázkami z etapy života klienta – školní léta. Pomocnou otázkou může být:

  1. Co ještě klienta k tématu napadá?
  2. Jak se teď cítí?
  3. Co by teď ještě potřeboval?
  4. S čím bude odcházet? Co si bude odnášet?

Podněty pro další setkání:

  1. Jak o tom v mezičase přemýšlel, jaké myšlenky jej dodatečně napadaly?
  2. Jak se zpětně cítí s odstupem?
  3. Cítil něco v mezičase i v těle? Co a kde, jaké změny to byly?
  4. Jak se projevoval navenek v mezičase pro své okolí?

Otázky zaměřené na úspěch:

  1. V čem je život nyní jiný, než to bylo v období školy – jak a v čem se liší stáří a školní léta?
  2. Myslíte teď na období školních let jinak, než tomu bylo např. v období dospívání nebo dospělosti?
  3. Jaké nové pocity nyní máte?

Cílem ukotvení zdrojů je využít zkušenosti a kompetence k řešení aktuálního problému a vidět rozmanitost nápadů a možnost své angažovanosti nebo zapojení ostatních.

Závěrečná intervence:

  1. SP nabídne klientovi oceňující shrnutí
  2. Experiment pro klienta (pozorování, cvičení), který vychází z kontextu povídání
    1. pozorujte, kdy je to lepší
    2. pozorujte, co má zůstat tak, jak je, a neměnit se
    3. pozorujte, kdy a jakým způsobem situaci zvládáte
  3. Čeho může klient dělat víc, co už mu nyní funguje (vycházíme z odpovědí klienta), jaké může pozorovat rozdíly (jak o tom přemýšlí, jak se cítí, jaké chování u sebe pozoruje, co na něm mohou pozorovat ostatní)

Technika „Zázrak“

  1. Zkuste si představit, že jste se jako dítě ocitl v zázračném obchodě, v němž se neplatí a kde si můžete vybrat cokoli.
  2. Jakou věc byste si vybral jako žák v lavici? Jak by ta věc vypadala? K čemu by vám sloužila?
  3. Jakou osobu? Zkuste ji popsat, jak by vypadá, jak přemýšlí, jak se cítí, jak se chová, co si o ní myslí ostatní?
  4. Jakou vlastnost v dětství byste si vybrali, abyste se ve škole cítili dobře a byli úspěšní? Proč zrovna tuhle?
  5. Představte si, že jste získali vytouženou věc, osobu, vlastnost. Napište několika větami, jak se díky tomu mění váš život ve škole.

Technika „Zastavárna“

  1. Jako dítě jste se ocitli v zázračné zastavárně. Zde se můžete zbavit toho, co nechcete.
  2. Jaké věci ze školních let byste se nejraději zbavili?
  3. Jakou osobu/osoby či vztahy se spolužáky byste nejraději přenechali v zastavárně? Jaký předmět ze školních let? Co byste si přáli mít jinak? Jaký vliv na vás měla v dětství tato osoba/vztah?
  4. Jakou vlastnost ze školních let byste nejraději přenechali v zastavárně?
  5. Představte si, že jste se vybrané věci, osoby, vztahu, vlastnosti zbavili. Popište pár větami, jak se díky tomu mění váš život v dětství.

Technika „Kouzelný prsten“

Kouzelný prsten pomáhá svým zvláštním příběhem vytvořit opravdu kouzelnou náladu, obdobně jako při rituálu, při kterém si můžeme něco přát. SP sepisuje všechna přání, z dětství především (mohou být však i z dalších období klienta). Tak vznikne velká pokladnice impulzů. Uměním SP není vytvářet žebříček přání, ale měl by umět přání šikovně propojit a tímto způsobem zohlednit celou šíři nápadů.

SP uvádí větou: „Zde leží kouzelný prsten, díky kterému je možné splnit přání ze školy. Vezměte si prsten a nasaďte na prst a trošku jím pootočte. Co byste si přál/-a pro sebe, své spolužáky, své učitele? Co by si pro Vás přáli Vaši učitelé, spolužáci?

Další otázky:

  1. Která přání ze školy se Vám již splnila?
  2. Která z těchto přání se již dějí? Jak v nich chcete nebo můžete pokračovat?

Moudrý vládce

„Dělte se o svou zkušenost, je to cesta, jak dosáhnout nesmrtelnosti.“

(Dalajláma)

Vždy vztahovat k danému období.

Představte si, že jste v současné době v roli moudrého vládce (vládkyně) a máte možnost zanechat všem budoucím generacím odkaz, moudro, ponaučení, které Vás Váš život naučil. Můžete někomu dát návod, rady na naplněný, smysluplný život. Jaký odkaz, ponaučení necháte budoucím generacím po Vás, aby si pak mohly říct „TAK TOHLE BYL DOBŘE PROŽITÝ ŽIVOT“?

Ke stažení