„Tajemstvím geniality je přivést ducha dítěte do stáří, což znamená, že nikdy neztratíte své nadšení.“
„Starý člověk bývá, podobně jako v období dětství, opět otevřený pro krásu okamžiku, i pouhé bytí vnímá jako požehnání.“
Duvallová
Toto je karta stáří. Když čelíme času, nezáleží na naší inteligenci, bohatství, či fyzické síle. Můžeme se snažit skrývat naše šediny a vrásky, stáří nás však nakonec dostihne všechny. Pro mnohé je tato životní etapa symbolem chřadnutí těla a mysli. Není se čemu divit, když většinu života nasloucháme všudypřítomné skepsi, která ke stárnutí neodmyslitelně patří. Svět, ve kterém jsme vyrůstali je dávno pryč a tomu novému mnohdy nedokážeme porozumět. Málokdo tak docení i kladné stránky této životní etapy. Stáří je časem zaslouženého odpočinku, kdy konečně dostaneme prostor ohlédnout se ve vzpomínkách za svým životem… Kým jsme byli… Co jsme dokázali… Co bychom změnili… Něčeho možná litujeme, ale i takové zkušenosti nás utvářely a darovaly nám moudrost, kterou můžeme předat další generaci. Jakou moudrost byste předal/a vy…?
- Asociační karty
- Příprava SP/AP a klienta na společnou práci
- Práce s klientem na pískovišti
- Nápady, inspirace, podněty
Imaginace – přenesení klienta do okamžiku narození
Zavřete oči… Dýchejte zhluboka a klidně… Soustřeďte se nyní pouze na svůj nádech a výdech… Nádech… A výdech… Vnímejte své tělo od kořínků vlasů po palce u nohou… Pokud někde cítíte napětí, soustřeďte svůj dech do toho místa a nechte jej v klidu odejít… Vnímejte hudbu a naslouchejte přitom mému hlasu…
Představte si, že jste zpátky u nějaké situace, která souvisí s rozchodem, ztrátou ve vašem životě. Můžete udělat něco jinak. Nemůžete ovlivnit, jestli se rozchod stane, ale můžete ovlivnit způsob, jakým se stane. Něco, co může bolest zahojit, zmírnit. Můžete někomu odpustit. Někdo může odpustit vám. Můžete rozchod zvládnout tak, aby se pomyslné „dveře“ pomalu a potichu zavřely. Aby pocitem, který po zavření dveří zůstane, bylo smíření, vyrovnání, pochopení.
Příprava sociálního pracovníka na setkání s klientem – vlastní reflexe tématu
- Jak vnímám stáří? Co pro mě tento pojem vůbec znamená?
- Kdy jsem poprvé začal myslet na stáří v souvislosti se svou osobou? Co se tehdy dělo?
- Těším se na něho?
- Jaké je mé vysněné stáří? (Kde bych chtěl/a být, co bych chtěl/a dělat)
- Jaké je mé obávané stáří?
- Jaké jsou mé největší obavy spojené se stářím?
- Co pro mě znamená stáří?
- Je něco z tohoto období, co bych potřeboval/a uzavřít, vyjasnit nebo dořešit? Kdo mi s tím může pomoci?
Setkání se samotným klientem – práce klienta na daném tématu
Nápady, inspirace, podněty – obecně viz předchozí podkapitola: Příprava sociálního pracovníka na setkání s klientem – vlastní reflexe tématu
Cílem je, aby se SP lépe připravil na rozhovor, byl schopen rozhovor vést a reflektovat. Připojil se na klienta a snáze chápal jeho životní kontext.
Důraz na rodiče, prarodiče, vnímání sebe sama – symboly, představy, asociace.
Dále se zamyslet nad obdobím, ve kterém se klient narodil – historický, sociální, případně politický kontext.
Zadání práce na pískovišti a její reflexe
Práci můžeme klientovi zadat jedním ze tří níže uvedených způsobů, nebo je podle situace vhodně kombinovat.
- Teď si můžete vybrat jakékoliv symboly k tématu Vašeho narození.
- Můžete vybrat symboly, které nějakým způsobem vyjadřují vaše pocity a vaše sebepojetí vztahující se k tomuto životnímu období.
- Zkuste vybrat symboly, které vystihují vaši nejsilnější vzpomínku z tohoto období.
Následuje jednoduchá facilitace vzniklého obrazu v pískovišti.
Pokud pracujeme v menší skupině, necháme klienty o jejich symbolech promluvit a potom pokračujeme podle vybraných otázek, uvedených níže.
Otázky na klienta:
TĚLO
- Co děláte pro své zdraví (cvičení, odpočinek, zdravá strava atd.)?
- Jak se mění vaše tělo? Jak se cítíte tělesně teď?
- Dokážete si připustit, že slábnete?
- S čím se nejvíc potýkáte? Z čeho mám strach?
- Vyhýbáte se nebo jste hodně závislí na doktorech? Proč?
- Jmenujte tři věci, které se vám na vašem vzhledu líbí?
- Jak stárnutí ovlivňuje vaši sexualitu? Jaká je realita oproti vašim touhám?
EMOCE, MYŠLENKY
- Co cítíte, když uvažujete o svém životě?
- Jaké „dílo“ jste ze svého života vytvořil? Jaký název by nesla pomyslná kniha vašeho života?
- V čem si připadáte nedokonalý? Dokážete se s tím smířit?
- Jak můžete ještě ovlivnit, zmenšit nějaký pocit viny, pokud jej stále cítíte?
- Na co teď často myslíte? Z jakého důvodu?
- Jaké hodnoty jsou teď pro vás důležité?
- Dokážete se na svůj život podívat z nadhledu?
- Co se vám vybaví nyní, když se řekne naděje?
- Jaké sny byste si ještě rád/a splnil/a?
- Co vám teď dává sílu, radost?
- Jaké jsou tři utvářející momenty vašeho života? Jak vás změnily?
- Jak se zbavujete pocitů, myšlenek a/nebo vzteku, který vám už neslouží?
- Komu potřebujete něco odpustit?
CHOVÁNÍ – pozorovatelné strategie vyrovnání se stářím
- Konstruktivní strategie – člověk se vyrovnává s potížemi, je si vědom svých omezení, možností, akceptuje eventualitu smrti a neděsí se jí, užívá humor, stále si dokáže najít potěšení, často v rozhovoru zmiňuje šťastné dětství a dobré manželství
- Strategie závislosti – sklon k pasivitě a závislosti na druhých, muži častěji přenechávají rozhodování na ženách
- Strategie obranná – nepříznivá přehnaná aktivita (snaha zahnat starosti a myšlenky, vč. myšlenky a smrt), takoví lidé bývají často pedantičtí
- Strategie hostility – sklon dávat vinu druhým, agresivita, podezřívavost
- Strategie sebenenávisti – agresivita vůči sobě, člověk vidí svůj dosavadní život jako selhání, smrt bere jako vysvobození z neuspokojivého světa
Napsat si přínosy stáří – zkusit se zaměřit na to pozitivní. Proč je dobré být starý? Co nového jste se naučil/a? Co vám stáří dává?
BABIČKA, DĚDA
- Pamatujete si na své první vnouče? Kolik máte vnoučat?
- Jaké to bylo vidět je?
- Dokázal/a jste unést, že jste dědeček/babička?
- Vídal/a jste je často?
- Přišel/la jste si starý/á?
- Měl/a jste tendenci zasahovat do výchovy?
- Co pro vás bylo nejdůležitější jako pro babičku/dědečka?
- Jak se změnila role z matky na babičku, z otce na dědečka?
- Co jste se svým vnoučatům snažil/a předat?
- Hrál/a jste si s ním, s nimi? Vyprávěl/a jste jim o svém dětství?
- Byl/a jste na ně pyšný/á, hrdý/á?
PŘÁNÍ
- Jaká jsou vaše aktuální největší přání, touhy nebo sny?
- Jaká potěšení očekáváte v příštích pár letech života?
- Co očekáváte, že bude největší výzva v příštích pár letech vašeho života?
- Jak byste strávili úplně volný den? Týden? Rok?
- Do čeho teď vkládáte svoji vášeň? Kolik vášně v sobě vlastně máte?
- Do kolika let plánujte nebo doufáte, že budete žít?
- Co pro vás znamená „kvalita života“?
- Jak chcete nebo můžete pokračovat v životě „naplno“?
Ukončení práce s klientem na daném tématu
SP se zamýšlí nad jednotlivými otázkami k dané životní etapě klienta – stáří. Pomocnou otázkou může být:
- Jak se teď cítí – jaké emoce prožívá?
- Co cítí ve svém těle? Co a kde, jak to prožívá?
- Jak o tom přemýšlí, co se klientovi při otázce honí hlavou, jaké myšlenky jej napadají?
- Co ještě klienta k tématu napadá?
- Co by teď ještě potřeboval?
- S čím bude odcházet? Co si bude odnášet?
Podněty pro další setkání:
- Jak o tom v mezičase přemýšlel/a, jaké myšlenky jej/ji dodatečně napadaly?
- Jak se cítí s odstupem?
- Cítil/a něco v mezičase i v těle? Co a kde?
- Vnímal/a nějaké změny? Jaké změny to byly?
- Jak vnímal/a své okolí?
- Jak se projevoval/a navenek v mezičase pro své okolí?
Otázky vedoucí k ocenění:
- Které se vám na vašem vzhledu líbí? Vyjmenujte tři
- Vyjmenujte tři lidi, kteří vás pozitivně ovlivnili. Čí život pozitivně ovlivňujete vy?
- Jmenujte tři věci, za které jste vděční.
- K čemu jste dnes připoutáni, co je větší než Vy (komunita, rodina, náboženství, politika atd.)?
- Představte si, že máte k dispozici stroj času, který by vám umožnil vrátit se zpět do jakéhokoliv období souvisejícího s tím, co bylo před stářím – co byste si ponechali a co naopak byste si přáli změnit?
Otázky zaměřené na úspěch:
- Jak byste strávili úplně volný den? Týden? Rok?
- Co nyní děláte jinak než v minulosti?
- Na co nového nyní myslíte, jak o svém stáří uvažujete nyní?
- Jaké nové pocity nyní máte?
- Do čeho vkládáte teď svoji vášeň? Kolik vášně v sobě vlastně máte?
Závěrečná intervence:
- SP nabídne klientovi oceňující shrnutí
- Experiment pro klienta (pozorování, cvičení), který vychází z kontextu povídání pozorujte, kdy je to lepší
- pozorujte, co má zůstat tak, jak je, a neměnit se
- pozorujte, kdy a jakým způsobem situaci zvládáte
- Čeho může klient dělat víc, co už mu nyní funguje (vycházíme z odpovědí klienta), jaké může pozorovat rozdíly (jak o tom přemýšlí, jak se cítí, jaké chování u sebe pozoruje, co na něm mohou pozorovat ostatní)
- Napište své jméno, které jste dostal při narození od svých rodičů a doplňte ke svému jménu větu:
„Jedině JÁ …
Jsem … | Umím … | Dokážu … |
Překonám … | Zvládnu … | Využívám … |
Chci … | Můžu … | Musím … |
Vydržím … | Nesu … | Unesu … |
Imaginace – Kapka vody
Byla jednou jedna kapka vody. Narodila se, když jednoho zamračeného dne začalo pršet. A tak si společně s ostatními kapkami užívala let z nebe na zem: Jen co dopadla, vsákla se do půdy a jedna nádherná květina ji nasála svými kořínky. Kapka teď byla její součásti, i když nebyla vůbec vidět. Přišlo ale sucho a kapka se z květiny odpařila. Ani teď nebyla vidět, přesto se radovala, protože se stala součástí vzduchu. Letěla daleko a viděla všechnu tu krásu Země. Až se jednou zastavila uprostřed jednoho mraku. A protože byla velká zima, začala se snášet k zemi jako sněhová vločka. Jen co dopadla, všimla si, že se vlastně koupe v širém moři.“
Jak se asi promění příště? A skončí to někdy? Narodila se, nebo se zrovna jenom jako kapka objevila?