„Nejhorší na rozchodu není fakt, že přicházíme o milovanou osobu, ale že ztratíme kus svojí duše.“
Jan Mičan
Toto je karta rozchodu. Bolest, která pramení ze zlomených vztahů, bývá tou nejpalčivější. Navenek zůstává často skryta. Nekřičíme, nedržíme se za hlavu, nekulháme… Šrámy, které po ní zůstávají se však hojí celou věčnost a někdy na zacelení rány jeden život nestačí. Zároveň je to také zkouška naší odolnosti a výdrže. Musíme se vyrovnat se zármutkem a posunout se v životě zase o krok dál. Kdo ví, co nás čeká… S velkou bolestí přichází i nová příležitost… Odměnou za překonání této nelehké zkoušky nám může být nově nalezené štěstí. Prošel/la jste někdy takovou zkouškou…?
- Asociační karty
- Příprava SP/AP a klienta na společnou práci
- Práce s klientem na pískovišti
- Nápady, inspirace, podněty
Imaginace – přenesení klienta do okamžiku narození
Zavřete oči… Dýchejte zhluboka a klidně… Soustřeďte se nyní pouze na svůj nádech a výdech… Nádech… A výdech… Vnímejte své tělo od kořínků vlasů po palce u nohou… Pokud někde cítíte napětí, soustřeďte svůj dech do toho místa a nechte jej v klidu odejít… Vnímejte hudbu a naslouchejte přitom mému hlasu…
Představte si, že jste zpátky u nějaké situace, která souvisí s rozchodem, ztrátou ve vašem životě. Můžete udělat něco jinak. Nemůžete ovlivnit, jestli se rozchod stane, ale můžete ovlivnit způsob, jakým se stane. Něco, co může bolest zahojit, zmírnit. Můžete někomu odpustit. Někdo může odpustit vám. Můžete rozchod zvládnout tak, aby se pomyslné „dveře“ pomalu a potichu zavřely. Aby pocitem, který po zavření dveří zůstane, bylo smíření, vyrovnání, pochopení.
Příprava sociálního pracovníka na setkání s klientem – vlastní reflexe tématu
- Pamatuji se na svůj první rozchod? Jaký byl? Kdy a jak se odehrál?
- Rozešel/la jsem se s někým já? Z jakého důvodu?
- Kolikrát jsem se v životě s někým rozešel/la?
- Kolikrát se kdo rozešel se mnou?
- Co bylo nejčastějšími důvody rozchodu?
- Šlo o partnerství, kamarády, někoho jiného?
- Jaký byl můj „nejpohodovější“ rozchod?
- Jaký byl můj nejhorší nebo nejbolestivější rozchod? Co cítím teď, když si na to vzpomenu?
- Jaké byly důvody k rozchodu?
- Jak se mi potom dařilo navazovat nové vztahy? Dát někomu důvěru?
- Cítím za něco stud? Vinu?
- Cítím s odstupem času smíření?
- Lituji některého rozchodu? Z jakého důvodu? Co mě mrzelo tehdy? Co mě mrzí teď? Kdybych se mohl/a vrátit zpět, bojoval/a bych za vztah více?
- Je něco z tohoto období, co potřebuji uzavřít, vyjasnit nebo dořešit? Kdo mi s tím může pomoci?
Setkání se samotným klientem – práce klienta na daném tématu
Nápady, inspirace, podněty – obecně viz předchozí podkapitola: Příprava sociálního pracovníka na setkání s klientem – vlastní reflexe tématu
Cílem je, aby se SP lépe připravil na rozhovor, byl schopen rozhovor vést a reflektovat. Připojil se na klienta a snáze chápal jeho životní kontext.
Důraz na rodiče, prarodiče, vnímání sebe sama – symboly, představy, asociace.
Dále se zamyslet nad obdobím, ve kterém se klient narodil – historický, sociální, případně politický kontext.
Zadání práce na pískovišti a její reflexe
Práci můžeme klientovi zadat jedním ze tří níže uvedených způsobů, nebo je podle situace vhodně kombinovat.
- Teď si můžete vybrat jakékoliv symboly k tématu Vašeho narození.
- Můžete vybrat symboly, které nějakým způsobem vyjadřují vaše pocity a vaše sebepojetí vztahující se k tomuto životnímu období.
- Zkuste vybrat symboly, které vystihují vaši nejsilnější vzpomínku z tohoto období.
Následuje jednoduchá facilitace vzniklého obrazu v pískovišti.
Pokud pracujeme v menší skupině, necháme klienty o jejich symbolech promluvit a potom pokračujeme podle vybraných otázek, uvedených níže.
Otázky na klienta:
- Ve kterém období jste se rozcházel/a? S kým vším? Kolikrát?
- Jaké klíčové události kolem sebe jste tehdy vnímal/a?
- Jak vás rozchody ovlivnily do dalšího života?
- Co byste chtěl/a říct lidem, se kterými se rozešel/a, kdybyste mohl?
- Co byste chtěl/a říct lidem, kteří se rozešli s vámi, kdybyste mohl?
- Co byste chtěl/a vzkázat svému tehdejšímu já, kdybyste mohl?
- Komu dalšímu by chtěl něco vzkázat, říct?
Ukončení práce s klientem na daném tématu
SP se zamýšlí nad jednotlivými otázkami k dané životní etapě klienta – rozchody. Pomocnou otázkou může být:
- Jak se teď cítí – jaké emoce prožívá?
- Co cítí ve svém těle? Co a kde, jak to prožívá?
- Jak o tom přemýšlí, co se klientovi při otázce honí hlavou, jaké myšlenky jej napadají?
- Co ještě klienta k tématu napadá?
- Co by teď ještě potřeboval?
- S čím bude odcházet? Co si bude odnášet?
Podněty pro další setkání:
- Jak o tom v mezičase přemýšlel/a, jaké myšlenky jej/ji dodatečně napadaly?
- Jak se cítí s odstupem?
- Cítil/a něco v mezičase i v těle? Co a kde?
- Vnímal/a nějaké změny? Jaké změny to byly?
- Jak vnímal/a své okolí?
- Jak se projevoval/a navenek v mezičase pro své okolí?
Otázky vedoucí k ocenění:
- Co z toho, co se naučil v mezilidských vztazích (dovednosti, zkušenosti, schopnosti, vědomosti, překonané výzvy), doteď přispívá k lepšímu životu?
- Co z toho, co se naučil jako někdo, komu bylo ublíženo, doteď přispívá k lepšímu životu?
- Co z toho, co se naučil jako někdo, kdo sám ublížil, doteď přispívá k lepšímu životu?
- Představte si, že máte k dispozici stroj času, který by vám umožnil vrátit se zpátky do jakéhokoliv období souvisejícího s rozchodem – co byste si ponechal a co naopak byste si přál změnit?
Otázky zaměřené na úspěch:
- Co nyní děláte jinak?
- Na co nového nyní myslíte, jak o rozchodu uvažujete nyní?
- Jaké nové pocity nyní máte?
Závěrečná intervence:
- SP nabídne klientovi oceňující shrnutí
- Experiment pro klienta (pozorování, cvičení), který vychází z kontextu povídání pozorujte, kdy je to lepší
- pozorujte, co má zůstat tak, jak je, a neměnit se
- pozorujte, kdy a jakým způsobem situaci zvládáte
- Čeho může klient dělat víc, co už mu nyní funguje (vycházíme z odpovědí klienta), jaké může pozorovat rozdíly (jak o tom přemýšlí, jak se cítí, jaké chování u sebe pozoruje, co na něm mohou pozorovat ostatní)
Imaginace
Teplý písek ve Tvé dlani – cítíš jeho teplo až v duši – zvedneš ruku – sype se mezi Tvými prsty – je teplý a jemný jako pavučina – vnímáš svou krev – živoucí a teplou – cítíš se báječně – máš v sobě hluboký klid – klid – klid – klid.