Požadavky na sociálního pracovníka, který bude klienty s demencí aktivizovat prostřednictvím integrativní sandplay aktivizace, se velmi nápaditě doplňují s požadavky na reminiscenčního terapeuta (Špatenková, Bochomská, 2011), požadavky pracovníka pracujícího s validační terapií podle Naomi Feilové i požadavky na akreditovaného sandplay terapeuta (Pearson, Wilson, 1999).

Potřebné charakteristiky pracovníka uvádíme níže v jednoduchém seznamu. Při formulaci vycházíme jednak z osobní i profesní zkušenosti s nastíněnými způsoby práce, jednak z literatury.

Průprava aktivizačního pracovníka obnáší:

  • základní teoretické znalosti sandplay aktivizace, reminiscenční terapie a validace;
  • osobní zkušenost práce se sandplay aktivizací v roli klienta i podporující osoby;

Potřebné kompetence aktivizačního pracovníka zahrnují:

  • dovednost vyladění svého těla a psychických funkcí a navození klidného a radostného stavu, který může klient zrcadlit;
  • schopnost být pozorný a citlivý vůči klientovi;
  • schopnost projevovat podpůrnou, akceptující přítomnost bez náznaků hodnocení nebo tlaku;
  • citlivost pro klíčová témata, která klient často ještě na nevědomé úrovni nabízí nebo která nedokáže verbalizovat;
  • dovednost vhodně pokládat otázky (zejména u klientů v časnějších fázích demence);
  • dovednost mlčet s klientem;
  • dovednost zrcadlit klientovy emoce a přijímat je;
  • schopnost vlastní sebereflexe a umění vyhledat a přijmout pomoc při řešení vlastních vývojových úkolů (srv. Pearson, Wilson, 2001);
  • dovednost aktivního naslouchání;
  • dostatek času na aktivizaci;
  • respekt pro jedinečnost každého klienta;
  • oblibu formátu hry, oblibu vzpomínání;
  • ochotu přijmout zpětnou vazbu a pracovat na sobě (Špatenková, Bolomská, 2011).

Podobný dlouhý seznam by snad mohl některé aktivizační pracovníky odradit. Jiný obraz však jako pečující nebo pracovníci v pomáhajících profesích vidíme ve světle vlastního životního příběhu: postupné získávání těchto kompetencí je přínosem nejen pro klienty, je přínosem i pro nás samotné. Při aktivizaci klientů s demencí se dotýkáme vlastních strachů, vlastních obav ze stárnutí, vlastních otázek nad smyslem života. Jejich zodpovídání a otevřené žití vlastního života s láskou a odvahou „navzdory“ tomu, že každý životní příběh končí smrtí, je nejen ochranným valem proti profesnímu vyhoření, ale podstatným krokem k integraci naší osobnosti.