Struktura asociačních karet
Každá asociační karta nabízí strukturu, která umožní sociálnímu pracovníkovi jeho vlastní reflexi a přípravu. Přináší reflektující otázky a další náměty a inspirace, jak s konkrétním tématem pracovat. Každá asociační karta obsahuje:
- ilustrace (obrazová část asociační karty),
- stručné představení dané karty (daného životního období),
- krátkou imaginaci pro uvolnění a navození vhodné atmosféry k symbolické práci,
- příprava sociálního pracovníka na setkání–konkrétní podněty ve formě otázek pro vlastní sebereflexi SP k danému tématu a další možné nápady, inspirace, podněty,
- setkání se samotným klientem–konkrétní podněty ve formě otázek pro práci s klientem k danému tématu, zadání práce na pískovišti a další nápady, inspirace, podněty,
- ukončení práce s klientem – ocenění, posílení klienta, ukotvení zdrojů, úkoly a další nápady, inspirace, podněty,
- záznamový arch pro vyhodnocení setkání a možnou reflexi do budoucna,
- úkol ve formě “odkazu” budoucím generacím, někomu konkrétmímu ze života klienta.
Na začátku práce může pracovník nechat prohlédnout kartu klientovi (nebo klientům v případě skupinové práce). Potom ji umístí k zadní stěně pískoviště.
Krok 1: Citát k asociační kartě, tématu
Citát kotví téma karty. Některé citáty v sobě mají i humor, nadhled a jsou vhodné pro odlehčení. Citát pracovník může a nemusí použít. Současně se pracovník může dotázat klienta/klientů, zda sami znají citát, který se k tématu vztahuje.
Krok 2: Stručný popis asociační karty, tématu
Pracovník popis asociační karty může a nemusí přečíst. Popis je stručný kvůli kognitivním schopnostem některých seniorů. Popis slouží k uvedení do tématu.
Krok 3: Krátká imaginace k asociační kartě, tématu
Imaginace doporučujeme používat poté, co si aktivizační pracovník sám několika imaginacemi projde, získá tak zkušenost se svým vlastním procesem a dokáže imaginaci s klientem krátce reflektovat a podělit se i o své prožitky. Aktivizační pracovník je vždy ten, kdo otevírá cestu klienta do tématu. Pro práci se seniory volíme krátké imaginace. Imaginaci pracovník může a nemusí použít.
Krátká imaginace ke každé asociační kartě umožňuje:
- Uvědomit si a prohloubit dech
- Uvědomit si tělo, mysl i duši
- Koncentrovat se na téma a soustředit energie
- klientovi nahlédnout do tématu naší společné práce
- Otevřít nové možnosti nebo volby
- Uvidět své zdroje a zvýšit vlastní sebeúctu
- Pocítit lásku, laskavost a soucit k sobě, druhým, světu
- Může utišit vnitřní dialog a vést klienta do přítomnosti
- Zadání práce na pískovišti, reflexe, ukončení, přemostění, poselství, záznam
- Další náměty pro práci s tématem
Krok 4: Zadání tématu na pískovišti a jeho reflexe
Teď můžete vybrat symboly, k danému tématu a vytvořit z nich v pískovišti jakýkoliv obraz.
Půjdu s Vámi a symboly, které si budete vybírat, můžete odkládat do košíku, který budu držet. Jak budete s výběrem hotov, odnesu Vám košík k pískovišti a Vy můžete začít tvořit.
Pokud jste připraven/a, můžete jít vybírat symboly. (AP doprovází klienta k symbolům)
Jste s výběrem hotov/a? (AP donesl a položil klientem vybrané symboly vedle pískoviště)
Můžete začít tvořit, až budete s obrazem hotov/a, řekněte mi. (Klient ukončil práci v pískovišti)
Chcete mi o tom obrazu něco povědět? (Následuje reflexe vzniklého obrazu)
Krok 5: Využít otázek a inspirací u každé asociační karty
Po rozhovoru AP nad vzniklým obrazem v pískovišti, může AP využít další otázky, které jsou u daného tématu uvedeny.
Krok 6: AP se souhlasem klienta vyfotí obraz vzniklý v pískovišti.
Fotodokumentace tvorby v pískovišti může nám i klientovi ukázat vývoj jeho obrazů, témat apod. Můžeme se k nim vracet, znovu se ptát a společně objevovat.
Krok 7: Poselství
Na konci práce na pískovišti požádáme seniora, zda by z toho, co dnes ve společné práci objevil, mohl formulovat nějaké poselství, vzkaz, důležitou zprávu a komu. Pokud je adresát poselství konkrétní osoba, zeptáme se, jak zprávu doručíme (to může mít rúzné podoby – vyfocený obraz v písku s krátkým popisem zaslaný elektronicky dětem, vnukům, rodině, na obecní úřad, kde jsem žil, do práce, kde jsem pracoval apod…). Staří lidé potřebují mít hodnotu a vidět ve stáří smysl. Právě jejich životní zkušenost a moudrost adresovaná a předaná a oceněná, může tento smysl naplnit.
Krok 8 Vyplnění záznamového archu
AP vyplní záznamový arch, který je uveden za každou asociační kartou. Vede AP k dobré reflexi jeho práce s klientem. Dává mu strukturu a jistotu v práci. Pomáhá neopomenout nic důležitého. Stará se o to, aby AP reflektoval i své pocity a svá témata, která se při práci s klientem objevují a mohl s nimi dál pracovat, např. v supervizi apod.